Verkostoidu messuilla

Moderni juomatuotteen parissa työskentely on ammatillista verkostoitumista ja verkottumista = nykyaikainen tapa toimia. Se on ammatillisen osaamisen, näkemysten ja visioiden jakamista ja siten oman ja työyhteisön ammatillisen osaamisen kehittämistä ja uuden oppimista, ajassa kiinni pysymistä. Onnistunut verkostoituminen antaa myös mahdollisuuden erikoistua ja erottua esim. kansainvälisten kontaktien kautta. Missä ja miten – yksi tapa verkostoitua ovat alan messut.

Alan verkostot tuovat mukanaan mahdollisuuksia. Niiden luominen vie aikaa ja on toisinaan raskasta niiden muutosherkkyydestä (henkilöt muuttuvat, tuotteet muuttuvat jne.), suhteen vaalimisesta sekä pienin askelin etenemisestä johtuen. Ne perustuvat usein (oma mielipide: lähes aina) sosiaalisuuteen ja henkilökemioihin, joten pelkkä ääni puhelimessa tai kasvoton sähköposti eivät yksinkertaisesti riitä. Toiminnan kannalta oleelliset ja toimivat alan verkostot vaativatkin kasvot ja läsnäolon, elävän ja vuorovaikutustaitoisen persoonan. Parhaimmillaan ammatillinen alan verkosto tekee toiminnasta sen kaikilla tasoilla helppoa, luoden mahdollisuuksia ja avoimen kokonaisuuden jossa kaikki osapuolet hyötyvät.

Millaiset alan ammatilliset verkostot sinä omaat – ovathan ne muutakin kuin naapuribaarien henkilöstö!? Mitkä ovat verkostojesi vahvuudet, puutteet jne. – mitä kontakteja sinulta puuttuu? Kuinka hyödynnät verkostojasi – osaatko hyödyntää, pystytkö hyödyntämään? Ovat olemassa olevat alan verkostosi oman ja työyhteisösi kannalta oleellisia, vai oletko verkostoitunut vain verkostoitumisen takia. Eihän yrityksesi verkostoituminen ole ainoastaan hankintojen ja päätöstentekijöiden etuoikeus?

Seuraavassa lyhyesti Kespro Messujen, elokuussa 2011 Rovaniemellä, ammatillista antia juomatuotteeseen liittyen.

Hunajaa kuin hunajaa – näin olen tähän asti pitkälti ajatellut, mutta en enää, Kiitos porvoolaisen Hunajainen SAM Oy:n. Hunajissa ja niiden aromeissa todellakin on eroja, ja myönnän olleeni (olevani) aiheen suhteen noviisi. Oma suosikkini? Se oli SAM Gourmet Meksikon Vuoristohunaja; appelsiinia, paahteisuutta, multaisuutta, Islayn viskien savuisuutta… Lue lisää

Pitkiin aikoihin mielenkiintoisin vastaan tullut pullotettu tuote – Fentimans Ginger Beer (Keskon valikoimassa). Perinteinen käymisteitse valmistettu inkivääriolut (0,5til-%) juomasekoituksia piristämään esim. pidentäjänä, tai sellaisenaan hyvin viilennettynä. Inkivääriä, paprikaa, sitruunaa, katajaa…

Mitä muuta? Oli uutuustuotteita: viskejä (tuoteperheitä), Calvadoksia, rommeja ja siidereitä, muuttuvia pullokokoja (Laitilan lasiset olutpullot) ja tunnettujen brändien uudistuneita pakkauksia jne. Ja mikä tärkeintä; vanhoja tuttuja naamoja ja kuulumisten päivittämistä, uusia naamoja ja kädenpuristuksia, uusia ideoita, tuoksuja, makuja…

Missä ovat seuraavat käymisen arvoiset juomamyyntiin keskittyvät alan messutapahtumat? Lokakuussa FinnBar Helsingissä, mutta sitä ennen voi piipahtaa Berliinissä jossa järjestetään juuri ne messut baarityöskentelyyn liittyen.

Bar Convent Berlin 2011 / 10. -11.10.2011 Lue lisää

FinnBar 2011 Suvilahden Kattilahallissa Helsingissä 17. -18.10.2011. Nähdään siellä!

 

Vastaa