viimisiä viedään

Ammatteja katoaa ja uusia syntyy, mutta baarimestarin osaaminen ei katoa mihinkään – eikä ammatti, vaikka joku johonkin perustaen niin päätti. Opettajuus on mestareiden mestarointia, sanoi joku, ja ainakin tämän ammattikunnan kohdalla se pitää paikkansa. Omaa asiantuntijuuttaan, vihoviimeiselle Roviksen baarimesu-porukalle, jakamaan saapui vanha tuttu, luotettavaakin luotettavampi Raittisen Markku Brown Forman Finlandilta. ”Mr Äffä”, joka on ollut alusta asti mukana kun 2007 aloitettiin. Tuolloin meikäläiselle lohkaistiin, että elä turhaa rakentele, sillä tulee jäämään tämä koulutus yhteen ryhmään ja vuoden pituiseksi. 11 vuotta ja kymmenen vuosikurssia myöhemmin voisin lohkaista takaisin, mutta annetaan olla. ”Jostain” näitä omaa ammatillista osaamistaan syventäviä ja enemmän haluavia tyyppejä vaan aina löytyy 😉

Ja sitten mennään. Ensimmäiseksi voisi kysyä, että tunnetko omaan liikeideaasi liittyvien alkoholiyritysten ja muiden sidosryhmien henkilöstöä salkkuineen – niitä oleellisia tyyppejä. Mikä muuten on yrityksesi liikeidea ja miten oma ammatillinen verkostosi makaa!? Ja kun nyt aloitettiin, niin mitä brändi tarkoittaa? Millainen on oma ammatillinen imagosi? Voiko baarimesu brändätä itsensä? Voiko ammatillinen koulutus brändätä itsensä? Samanlaisia harmaita massoja vai samankaltaisia, niin mesut kuin…

Onko kukaan koskaan kysynyt sinulta – rautaiselta ammattilaiselta – mitä esimerkiksi tislaaminen oikein on? Melkoinen tsäkä käynyt, kun ei ole, sillä olisitko osannut kertoa. Itse asiassa tuuri on ollut melkoinen, kun asiakkaat eivät ole (vielä) siitäkään kysyneet. Käsi sydämellä, tunnetko esim. tuotteet selkäsi takana ja osaatko vastata mitä asiakas vaikkapa maistaa – paino sanalla asiakas. Kuinka saada asiakas osallistumaan – kuinka olla mukava ja ymmärrettävä asiantuntija? Mikä muuten on tuotteiden ”hyllyikä”? Pitääkö moista edes miettiä ja jos pitää, niin mikä pielessä?

Mitkä ovat sinut ammatilliset tavoitteesi nyt ja huomenna? Kuinka pitkälle haluat mennä? Änäri vai puulaaki? What is your professional statement? Mikä sinua innoittaa…

Jos tuottaja pyrkii aina parhaimpaan ja haluaa tehdä vuodesta toiseen tasalaatuista ja ”parasta”, niin miksi sinä et?

Väritöntä, mautonta ja hajutonta – sinä?

Keep it simple – A, B, C, 1, 2, 3…

Miksi tekisit jotain sellaista mitä sinun ei tarvitse tehdä – siksikö kun muutkin tekevät? Osaatko (haluatko) tehdä asioita toisella tavalla? Myynti on kuollut – onko? Don`t sell, tell!

Olipa vain jälleen kerran hieno päivä – nöyrin Kiitos Markku. Kuten alussa jo sanoin, niin teikäläiseen voi aina luottaa ja tuo sinun sitoutuminen tähän meidän koulutukseen on jotain aivan uskomatonta. Thank You so much Markku and Brown Forman Finland. Your commitment to our training program and Masterclass of Bartending is something truly amazing and rare. The way you share your knowledge and expertise with vision is brilliant. Always a pleasure to meet you, always learning new.

Jatkuu…

Kuvat © Ari Manninen