at the Theatre of Mixing

at the Theatre of Mixing

1

Baarimesujen vieraaksi saapui Lokan Juho (Interbrands) – ikuisesti Kainuulainen baarimestari, joka aikanaan suoritti samaisen erikoisammattitutkinnon Rovaniemellä. Kaveri, joka on mainio esimerkki uskaltamisesta lähteä ja halusta edetä alalla. Ammatillisen ”urakehitystarinan” ohella päivän agendassa oli alkoholiryhmä joka vuosi toisensa lupailee erilaisissa trendiennusteissa valloittavansa maailman. Ohjelmassa myös ammatillisia mielipiteitä jakava pienien pullojen ihmeellinen maailma – kuinka monta cocktailbitteriä baarissa tarvitaan? Riittäisikö kaksi tai maksimissaan kolme kun niitä oikein (uskalletaan) käytetään.

2 3

Mitä se rommi(t) oikein on? Kovasti siitä syvällä rintaäänellä puhutaan, mutta tunnetko oikeasti kyseisen alkoholiryhmän? Onko pullokourussa (”räkissä”) tartuntaetäisyydellä edelleen kiveen hakatulla paikallaan vaalearommi, jonka joku on sinne aikanaan jättänyt? Etelän hetelmien vai paikallisten (itse poimittujen) marjojen kanssa – voisiko toimia molempien kanssa? Miksi se rommikola maistuu niin erilaiselta tammikuun pakkasessa ja pimeydessä kuin aikanaan etelän lämmössä lomalla? Jotain tekemistä baarimestarin ammattitaidon kanssa – ”Miksi te ette osaa tehdä sitä niinku Välimerellä? Tämä ei oo sama!” Huh hah hei ja…

4Trendikkäästi kookosvedellä – kuka käski aikanaan puraista Bounty-suklaapatukkaa ja sen jälkeen inhota ikuisesti kookosta

6

7

8.1

8

9

10

11

13

Ilmiselvä medusa (ehkä kala) – ja kaikki tämä ilman vapaalla kädellä ilman sapluunaa 😉

14

Joku fiksu sanoi vasta, että arktisen Suomen vahvuuksia on mm. turismi johon kannattaa panostaa – koulutetut työstään nauttivat osaajat kuulunevat edellä mainitun piiriin. 

Kenen työmaalla on ihan liikaa erilaisia (samoja kuin muillakin) pulloja? – Ai ihan kaikkien!!!? Lainaan ystävääni Lönniä: ”Tartutaan nyt kuitenkin ensin tuohon ”juomavalikoimaan”.  Nehän on ne pullot baarissa selän takana ja menneillä vuosikymmenillä valmistuneissa ravintoloissa siellä seinän takana. Onko kukaan pannut merkille kuinka samalta nuo hyllyt näyttävät tuotteiden ja jopa niiden sijoittelun osalta? Hyllyjärjestys rakentuu keskimäärin 12 liköörisarjan maun ympärille, näiden ollessa keskeisellä paikalla ja räkissä tuttu järjestys. Tämä copypaste toistuu verrattain monessa anniskeluravintolassa, oli liikeidea sitten Bar & Bistro ytimessä tai sankaribaari hieman syrjemmässä. Kuinka tästä kaikesta tuli niin samanlaista?” – Kuinka erottua? Ja jatkuu: ”Itse uskon että päästäksemme todelliseen juomatuotteeseen, meidän on jalostettava juomavalikoimaamme, liikeidean sekä kykyjemme mukaan. Edelleen, usein käyttämäni vertaus, eihän keittäjäkään vie sinua kuiva-ainevarastoon todeten, että tässä on meidän ruokatuote. Jalostaminen voi taasen olla juomasekoituksien lisäksi itse valikoiman sisältö tai laajuus, tarjoilutavat, tuotetuntemus jne. Käytännössä mikä tahansa asia tai tekeminen mikä on enemmän kuin pullo hyllyssä.” – Tunnetko tuotteesi, oikeasti?

15 16Kuinka käyttää – mikä se reilu droppi oikein on? Karvasta sellaisenaan, mutta ei enää juomasekoituksessa.

Thank you so much Juho and Interbrands – always a pleasure. The Theatre will never be the same after our bitter drops 😉  Jatkuu huomenna…

 

Kuvat © Ari Manninen

Vastaa