mietitkö huomista?

mietitkö huomista?

WP_001541

Bols Business Class – lähdetkö mukaan? Kiinnostaa, mutta kerrotko pikkasen lisää. “…open platform that inspires and educates the global bar industry. Through talks by the industries best, it will cover a wide range of topics from industry insights and the future of the industry to social media, happiness & wellbeing, bars technology and cocktail menu design. Imagine Tomorrow`s Bar.” Hep, mukana! Milloin mennään, minne ja kenen kanssa? Nyt, Köpikseen ja suomalaisen osaajaporukan kanssa. Paikalla väkeä myös Ruotsista ja Norjasta. Yrittäjiä, avainasiakkaita, vaikutusvaltaisia baarimestareita, visionäärejä ja mm. PR ja mediakontakteja. Aikaisemmin kinkerit on järjestetty Dubaissa, Manchesterissä, Pietarissa, Amsterdamissa ja Moskovassa. Nyt sitten Kööpenhaminassa, jossa lavalla Jim Meehan (Please Don`t Tell New York), Casper Reinders (Jimmy Woo, Nacional jne.), Calum Brannan, Hans Bihl ja joku paikallinen stara.

WP_001542

Jo legendaarinen Jim Meehan ja näkemys johtamisesta – hyvä ruokkii hyvää ja yhteen mennään ja yhteen tullaan. PDT NY

WP_001546

WP_001550

Calum ja itselle niin ”rakas” some, sana joka saa edelleen voimaan pahoin – enää sitä tosin ei juurikaan kuule. Ei enää niin trendikästä kuin loikkiminen!!? 😉

Jokaisella kutsuvieraalla (nopeimmilla) oli mahdollisuus buukata henkilökohtainen audienssi jonkun luennoitsijan kanssa, ja niin paljon kuin Meehanin tapaaminen kaksin ja kasvotusten houkuttelikin, valkkasin Calumin jonka kanssa pääsin vaihtamaan ajatuksia kenenkään häiritsemättä. Sosiaalinen media – niinpä! Kaikkihan siellä ovat, baaritkin, mutta kuka on aidosti läsnä ja kotona oikeissa osoitteissa? Mielenkiintoinen ajatustuokio ja kaikkea en paljasta, sillä virtuaalibaarikin tulee (on jo aika) uusiutumaan, mutta jotain. Calum, mitkä ovat yleisimmät virheet jotka baarit (ja baarimesut) tekevät sosiaalisessa mediassa? ”Ei olla kotona ja aitoja. Aletaan toistamaan samaa, brändätään liikaa jotain tiettyä ja ei saada porukkaa (asiakkaita ja kuluttajia) osallistumaan, ei osata hyödyntää olemassa olevia työkaluja…”

WP_001555

WP_001558

Sinä somessa – millä askelmalla touhuat ja miten? Traditional, Experimental, Operational vaiko Impactful? Onko sillä väliä – huomenna jo uudella askelmalla?

WP_001559

Ja se paikallinen stara – kaverin nimeä en enää muista, mutta vauhti oli hurja. Alkuun tyyppi vaikutti ”huuhaahipalta”, mutta mitä pidemmälle mentiin niin… Nyt pitää olla tarkkana, ennen kuin pöllivät meiltä puolukat ja kuksatkin.

WP_001564

Juuri näin!

WP_001565

WP_001569

WP_001570

Vihollinen numero 1 ja ”syypää kaikkeen” – mutta miten maailmalla?

WP_001573

Hans ja tuottavuus – suomalaisenkin baarimesun ja ihan liian monen yrittäjän kompastuskivi.

Miksi, sillä hommahan on hanskassa. ”Meillä on laadukas tuote, loistava henkilökunta ja erinomainen palvelu. Meillä käynti on elämys.” Aha – ja rahaa tulee ku roskaa ja bisnes kukoistaa!? Aika moni luennoitsija sen sanoi: ”Fake is rubbish!”

WP_001581

Casper Casper Casper – Vau mikä persoona! 🙂

Maailmalla kaikki on niin toisin ja ehkä juuri siksi nöyrä suomalaisuus ei siellä pärjää. Eläköön rajaton itseluottamus ja näkemys, joka perustuu siihen, että ”been there, done that, got the t-shirt”. Suomessahan moinen kuvan kaltainen ”kukkoilu” miellettäisiin… 😉 Eikö joskus voi, saa ja pidä olla pikkasen leuhkasti ammattiylpeä – onnistuu myös ilman ylimielisyyttä. Jimmy Woo Amsterdam

WP_001584

Seminaaripäivän jälkeen maistui kesäisessä Kööpenhaminassa, maailman onnellisimpien ihmisten parissa, olut. Tässä baarissa hanassa hulppeat 61 erilaista olutta – yhtä maistoin 😉

Kiitos Edrington Finland ja Bols kun pääsin mukaan ja sain osallistua. Lämmin Kiitos koko osallistujaporukalla, josta ihan erikseen pitää mainita Mirja & Veli, Jani ja Pekka, Timo ja Laura, Andy, Savon Mafian tyypit, Samu

Mitä jäi käteen – itse asiassa paljon. Uusia ideoita, näkökulmia, kontakteja ja hyviä tyyppejä. Verkostot laajenivat ja pari uutta kuvioa pistettiin hautumaan. Uskoa omaan tekemiseen, valittu polku on oikea. Hyvä mieli, sillä tietyt tyypit ja tahot ovat Suomessa tehneet juuri oikeita asioita esim. alan koulutuksiin ja vaikkapa kaikessa yksinkertaisuudessa makumaailmoihin liittyen. Nöyrästi suomalaisittain voisi jopa todeta, että ollaan oltu globaalisti jo tovi, ja ollaan edelleen, niin monessa jutussa alan terävimmässä kärjessä. Harmi vaan, että taas joku muu vie kunnian – viekö?

 

Kuvat © Ari Manninen

Vastaa