ensin Lappeenranta, liian vähän lunta…

ensin Lappeenranta, liian vähän lunta…

Mikko, mikä on paras juttu tällä hetkellä? Taas mennään ja syvälle sukeltaen, tosissaan, mutta sitten kuitenkin pilke silimäkulumassa – onko muuta tyyliä kun haetaan mestari -nimikettä? Vieraaksi ilmestyi Mikko Ilves, baarimestari itsekin, Craft&Cask / Diamond Beveragelta. Ohjelmassa konkistadorien perässä isomman lätäkön yli väli- ja Etelä-Amerikkaan. Tequilaaaaa, mezcaliaaaaa, piscoaaaaaa – varmasti kaikille ”tuttuja” tuotteita ja ainakin suuria tunteita jos esim. Tequilasta puhutaan.

Jos se on suosittua Lontoon usvaisilla kaduilla, niin ei se välttämättä vaaroja valloita. Toisaalta, yksi Lapin Las Vegasinkin kovimpia juttuja oli aikanaan cachaca – haluatko myydä jotain? Voiko juomatottumuksia muuttaa? Haluatko haastaa itseäsi vai eikö vaan jaksa (lue viitsi) tänäänkään? Miksi muka pitäisi asettaa itselle ammatillisia haasteita, sillä jokainen työvuorohan on jo varsinainen seikkailu, ihan erilainen kuin edellinen.

…Milloin se koko homma meni liian totiseksi – ja milloin ja miksi se meni sitten lopulta ihan överiksi?

Mikko, mikä muuten on paras juoma? Se samanlainenko, joka tilataan uudestaan ja uudestaan vai baarimestarin valinta sivulta 479? Mitä asiakas oikeasti haluaa (halusi) – baarimestarin mieltymysten mukaisen juomanko vai..?

Tasalaatuisuus – mitä se on? Ja se liikeidean mukainen toiminta – missä sitä oltiinkaan? Miksi pitää yrittää olla jotain ihan muuta kuin ollaan?

Hei, mitä se Brand Ambassador oikein tekee? Tunnetko maahantuojat ja heidän edustajansa? Oletko tavannut työskentelysi kannalta oleelliset henkilöt ja pelaatko oikeiden tahojen kanssa? Voiko enää verkostoitua ammatillisesti, kokeeko ala verkostoitumisen tärkeäksi? Miksi moni taho on muuttunut etäiseksi ja jopa kadonnut. Eikä business enää tarvitse peruskäsipareja vai sössikö ala tämän(kin) itse? Hä, tä!!?

Seuraava kysymys. Mikä on sinun tekosyysi huonoon palveluun ja ei tasalaatuiseen tuotteeseen. En ole syönyt, lentsu, liian pitkää päivää, liian paljon töitä, liian paljon asiakkaita, liian vähän unta, pyryttää lunta…

Mehän maistamme muistoja ja nautimme tunteita nestemäisesti – eikö? Mezcal – miksi voisi olla kova juttu Suomessa? Tequila – jos se ”tunneside” on negatiivinen nuoruuden kokemus, niin miksi ruokit sitä edelleen samalla kaavalla? Hmmmmmmm, nyt en tajunnu…

Hauska tapa sisustaa vai oleellinen työskentelyn elementti ja osa liikeidean mukaista juomatuotetta (lue varasto kiertää tältäkin osin) – For better drinks or…

SE kuuluisa ”sustainability”. People – planet – profit, vai menikö tuo järjestys sekaisin? Mitä kestävä kehitys on sinun arjessa, baarissasi? Konkreettisia tekoja vai trendikästä näennäistä touhuamista, joka ei kestäisi (KESTÄ) tarkempaa tarkastelua?

KIITOS Mikko ja Craft&Cask timantilla – osui ja upposi, pysäytti! Niin, siitä jaksamisesta ja asioiden raadollisuudesta puhutaan nykyään paljon. Aina on tyyppejä palanut loppuun, mutta enää siitä ei vaieta – hyvä niin! Vaikka tästä linkistä

Maailma muuttuu ja asiat sen sisällä, kuten esim. ne kuuluisat arvot? Haluaisin kommentoida ja käyttäytyä oman ikäluokkani mukaisesti (se 60-luku), mutta muotoillaanpa näin. Arvostakaa muita. Menkää ulos ja erottakaa työ vapaa-ajasta. Menkää metsään ja sen jälkeen saunaan. Heittäkää toista lumipallolla (pehmeällä) ja nukkukaa hyvin – olisipa teilläkin lunta!!

Miksi yrittää olla jotain mitä ei ole? Miksi ei tekisi kertalaakista hyvin? Mikko painui kylille ja pihaan kurvasi…

Kuvat © Ari Manninen