Kesäistä Suomea näin kesällä reissatessa on ollut kiva huomata, että monet terassit ovat täynnä asiakkaita – siitäkin huolimatta, että sää ei ole ollut terassikeleille ainakaan vielä kovin suosiollinen. Vastaan on teraseilla tullut monen kirjavaa tai sitten hyvinkin yksinkertaistettua juomatuotetta. Osalla terasseista juomatuote on kaikessa yksinkertaisuudessaan olutta, lonkeroa ja siideriä, kylkiäisenä viinit ja snapsituotteet. Osalla taas on kehitelty toinen toistaan näyttävämpää pitkää ja kylmää janonsammuttajaa perustuotteiden rinnalle. Hyvä niin sillä uudet vaihtoehdot mahtuvat aina mukaan, kunhan vain kaikki henkilökuntaan kuuluvat osaavat kyseiset juomat valmistaa – näinhän se ei aina jostain kumman syystä mene (miten on mahdollista?). Terassien hinnastot eivät myöskään aina ole alkoholilainsäädännön ja anniskelumääräyksien mukaisia.
Monen terassibaarin hinnasto on vain yksinkertainen ”Olut 5€ Siideri 5€ Lonkero 5,50€ Snapsit alkaen 4€”. Yleensä tämänsuuntaiset hinnastot antavat myös kuvan terassin yleissiisteydestä ja henkilökunnan asenteesta tehdä työtä.
Terassibaarissa, jonka hinnasto on tehty Suomen alkoholilainsäädännön ja liikeidean mukaisesti ympäristöönsä sopivaksi, voi ensisilmäyksellä nähdä asiakkaiden edessä monen sorttista juotavaa – mikä etu tällaisesta on? Mikä voisi olla helpompi tapa markkinoida omia myyntituotteitaan kuin hinnasto tai pieni terassidrinkkilista – asioita, joita asiakkaat ensimmäisenä hakevat tullessaan ostamaan juomaa tiskiltä. Selkeän hinnaston ja drinkkilistan avulla onkin helppo myydä hyväkatteellisia, paikan imagoon sopivia ja liikeidean mukaisia omia juomatuotteita helposti, nopeasti ja asiakaspalvelullisesti.
Suomen alkoholilainsäädäntö ja anniskelumääräykset ovat eräiltä osiltaan tiukkoja ja vaativiakin; laki mm. määrää tarkasti sen miten tuotteet hinnoiteltaessa täytyy esittää. Edellä mainittu on seikka, joka useimmilla terasseilla tehdään väärin. Miksi – eikö tietämys laista ole kaikille selvä? Alkoholilainsäädäntö ja anniskelumääräykset määräävät tuotteesta esitettäväksi tuotteen nimen, alkoholitilavuusprosentin, annoskoon ja hinnan. Kuitenkin vain muutamilla ravintoloilla ja terassibaareilla on tämän suhteen asiat kunnossa. Tällaisesta tulee mieleen, että onko alkoholilainsäädäntö tehty rikottavaksi – onko se ylipäätään tarpeellinen? Kun laki on kerta voimassa, olisi kaikkien edun mukaista ja tasapuolista, että sitä noudatettaisiin ja valvottaisiin. Silloin tällöin törmää vielä myös terasseihin jotka loistavat kaikissa sateenkaaren väreissä välittämättä alkoholin mainontaa liittyvistä säädöksistä: ”Terassilla tai muulla ulkoanniskelualueella mainonnan on oltava sellaista, että se ei ole huomiota herättävästi havaittavissa alueen ulkopuolelta. Väkeviä alkoholijuomia mainostavat suuret lakanat, kauas näkyvät hintatiedot, väkevien tunnuksilla varustetut aurinkovarjot tms. ovat sen vuoksi kiellettyjä.” (Valvira. Ohje alkoholimainonnasta.)
Kesäisillä terassibaareissa ja ravintoloissa vieraillessanne bongailkaa hinnastoja ja drinkkilistoja, montako lainmukaista hinnastoa tulee vastaan. Veikkaanpa ettei kovin montaakaan – Aurinkoa 🙂