Ja meillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä eteenpäin ja muistaa kaikesta huolimatta positiivisuus kaiken epätietoisuuden keskellä. Kippoloita & kuppiloita, mutta niin monelle unelma ja ura, ei pelkästään läpikulkuala. Enempää en aiheeseen aikaa ja energiaa tuhlaa, sillä ulkokehä on ulkokehä ja siihen ei (näköjään) voi vaikuttaa – sehän on matkan varrella käynyt varsin selväksi – mutta olisiko aika tunnustaa alan käsiparien olemassa olon tärkeys. Nykyinen baarimestariporukka (Class of 21) aloitti opinnot viime syksynä ja pikkuhiljaa on menty eteenpäin, vaikka kruunun turbulenssi on ravistellut enemmän kuin tarpeeksi. Jos on alalla ja porukoilla ollut rankkaa, niin menneet pari vuotta ovat olleet myös oman opettajaurani ehdottomasti haastavimmat. Vaan kuluneesti ilon kautta. Tietyt tahot sitoutuvat edelleen ja siitä nöyrä KIITOS – ovi on odotettua pidemmän hiljaiselon jälkeen jälleen käynyt. Laitetaan kaikki tähänastiset vieraat samaan koriin ja perinteisestihän paikalle ensimmäisenä ilmestyy luotettavaakin luotettavampi Raittisen Markku Brown Forman Finlandilta. Markun jälkeen saapui X, ja sitten ilmestyi…
Kiitos Markku! Jos kukaan ei ole koskaan hoksannut sanoa, niin sillä on uskomattoman kannustava merkitys, kun meritoitunut huippuammattilainen käy kertomassa porukalle, että teillä on merkitystä ja ilman teidän osaavia käsipareja maailma olisi niin paljon tylsempi.
Ja sitten sitä avointa ”dataa”, jota nykyään tykätään kerätä tiettyjen tahojen toimesta salaisessa muodossa pohdittavaksi. Paljonko on paljon? Tunnetko suomalaisen alkoholituotannon historian ja tuotteiden tarinat? Miksi et? Mitä se tarinateollisuus tarkoittaa? Jos se oli joskus Don`t sell, just tell, niin onko se nykyään Sell & Tell? Miten maahantuojan saa kiinni ja keskittymään meihin? Mitä tapahtuu vodkakategoriassa juuri nyt? Asiakas tuntee alkoholin konseptina, mutta osaatko avata esim. eri väkevien kategorioiden tuotteet kuluttajalle? Osaatko? Jos et, niin miksi ihmeessä et? Mestarilätkä äkkiä piiloon, jos ei onnistu. Ja mitä se tislaaminen oli – kuoritaanko sipuleita ja kuinka pitkälle, aina hillosipuliksi asti? Löydätkö helmen, haluatko löytää? Tunnethan back baarisi tuotteet? Luontaista vai keinotekoista – puhutko tuotteista vai palvelusta?
Next !! Frimanin Hannu ja ne kuuluisat ilmeet, eleet, sanat ja sävyt. Niinpä – vuorovaikutustaidot, jotka kaikki omiksi vahvuuksiksi laskevat. Ollapa taitava asiantuntija ja vielä oikeasti mukava, fiksu ja hauska yhtä aikaa – näitä tyyppejähän elinkeino oikeasti kaipaa, aivan kuten asiakkaatkin. Vähemmän ei enää riitä, eihän sen koskaan olisi edes pitänyt riittää…
Tervetuloa Anora, Fredrik & Juho (Juho vielä tuolloin). Miten se alkoholiyritys oikein toimii ja mitä se kuuluisa win win oikein on? Millaiset ovat ammatilliset verkostosi ja pelaatko oleellisten tahojen kanssa, tunnetko oikeat tyypit? Mitä se vaatii rakentaa toimiva verkosto ja vaalia sitä? Miksi joku henkilö ja taho aina silloin tällöin katoaa, hetkeksi tai pysyvästi? Kenelle kilauttaa tarvittaessa? Keneltä hakea vahvistusta omalle näkemykselle? Mihin perustuu mielipiteesi, ammatillinen näkemyksesi? Ja konjakki, niinpä niin – uuteen nousuun…
Jarkko, Nikkasen Jarkko – AYE !! Yritin itse olla täysin kuunteluoppilaan roolissa, mutta niinhän siinä jälleen kävi, että kun ajatus jalostui, niin kynä käteen ja asioita muistiin. Onhan se aivan mahtavaa, kun muhinut ja mietityttänyt saostuu ja valaistut. Sitä muuten aina silloin tällöin törmää tyyppeihin, jotka kovalla äänellä ilmoittavat tietävänsä kaiken ja keskittyvät esim. kännykkänsä some-toimintoihin välittämättä mahdollisuudesta, joka heille tarjotaan – mystistä! Ja lähtee. Baarimestari on rajapinnassa ja vastuussa kuluttajille, rooli on tärkeä – haluatko, pystytkö? Mikä on oma suhteesi viskiin, mitä sateenvarjosi alla on? Viski voi edelleen hyvin, paremmin kuin koskaan, ja kerää jengiä ympärille tuoden fyrkkaa, sillä se saa kuluttajan avaamaan lompakkonsa – osaatko liikuttaa? HÄ? Viski ei ole enää connoisseur -temmellyskenttä kryptisellä herrasklubilla – viskillä ei sukupuolta, paineita baarimestarin suuntaan? Oletko yhtä vahva kuin hylly selkäsi takana? Mikä säätelee suomalaista viskin valmistusta – globaalit herrasmiesperiaatteet? Mitä on suomalainen viski, mitä on suomalaisuus makuna, mitä suomalainen kuluttaja arvostaa? Olen valmis maksamaan viskistä, koska pidän tästä mausta. Olen valmis maksamaan tästä ja tuosta viskistä, koska siihen liittyy jotain muuta – mitä? Nauti miten nautit, kunhan nautit…
Ohi kiitävät ananakset menivät jo, mutta oletteko kuulleet hikoilevista aprikooseista? Rotevaa tammea vai ujoa pajua, juokaa sherryä hyvät ystävät! Meidän skutsi, meidän kanistereita…
Moroooooo Jessi, Gustav Kitchen & Bar Rovaniemi ja positiivinen moderni baarimestari. – Tein alkuun kaiken väärin, ihan kaiken, mutta loin oman tyylin ja uskoin itseeni. Näin, koulu on ollut kova. Mikä on oma ammatillinen imagosi? Oletko läsnä? Osaatko etiketin? Satokauden vuosikello, food pairing, liikeidea & elämyksellisyys, juomapolut jne. Kun olet mukava, niin ihmiset ovat sinulle mukavia – ei se tämän vaikeampaa ole, ja pätee molemmin puolin tiskiä. Kiitos Jessi, näytöt puhuvat puolestaan!
Whaaaat!? Hetken vei aikaa hahmottaa ja tajuta, että siinähän on yksi parhaimmista ikinä. Meillä täällä Mehtiön Miika, Arctic Blue Beverages. Takana käsittämätön määrä treenitunteja ja sitoutumista monen muun asian kustannuksella. Timantiksi tullaan vain kovalla työllä ja kovan paineen alla, oman mukavuusalueen ulkopuolelle astumalla. Miksi et menisi nyt ja tekisi heti – mitä odotat, miksi odottaa? Miksi et kulkisi omaa tietäsi? Kiitos Miika – rehellisyydessä ja avoimuudessaan huima päivä, jota mutustellaan vielä pitkään. Näytäppä vielä se French cut…
Näin, siinäpä se kaikessa lyhykäisyydessään so far ja lisää luvassa. Uskomattoman hienoa ja vetää open nöyräksi – Kiitos Teille, jotka mahdollistatte jälleen (edelleen) niin paljon. Nämäkin tyypit ovat kaiken tämän ansainneet, vaikka alan saama (käytös)jäähy näköjään jatkuu ja jatkuu. Mutta ei tiputeta kinttaita, ei tiputeta…
Jatketaan !!
Kuvat © Ari Manninen