Janne ”Lönni” Linna
Olen muutaman viime vuoden aikana saanut verrattain monta pyyntöä joko luennoimaan tai muutoin konsultoimaan ravintoloita sekä ravintolaketjuja aiheesta juomatuote. Valmistellessani materiaalia koulutukseen tai luennon omaiseen saarnaan pyrin löytämään aina jotain uutta sanottavaa – tämä nyt pelkästään jo itsenikin takia, itsensä toistaminen tuppaa käydä tylsäksi. Mutta juomatuotteesta paasatessani olen joutunut toteamaan, että lähes joka kerta sisältö on sama – sama kuin tässä blogissa jahka asiaan pääsen.
En tiedä kuinka moni teistä lukijoista kirjoittaa itse blogeja mutta jostain syystä moni esimerkiksi Tukholman alueen suosituimmista blogeista käsittelee vaikkapa shoppailua tai muuta ”ihgua” – ei välttämättä juomatuotetta. Esittäessäni alan ihmisille kysymyksen ”mikä on juomatuote” niin yleisin vastaus on ”juomavalikoima”. Tässä aletaan olemaan jo pikkuhiljaa itse asiassa.
Tartutaan nyt kuitenkin ensin tuohon ”juomavalikoimaan”. Nehän on ne pullot baarissa selän takana ja menneillä vuosikymmenillä valmistuneissa ravintoloissa siellä seinän takana. Onko kukaan pannut merkille kuinka samalta nuo hyllyt näyttävät tuotteiden ja jopa niiden sijoittelun osalta? Hyllyjärjestys rakentuu keskimäärin 12 liköörisarjan maun ympärille, näiden ollessa keskeisellä paikalla ja räkissä tuttu järjestys. Tämä copypaste toistuu verrattain monessa anniskeluravintolassa, oli liikeidea sitten bar&bistro ytimessä tai sankaribaari hieman syrjemmässä. Kuinka tästä kaikesta sitten tuli niin samanlaista?
Kun alkoholikauppaa aikoinaan vapautettiin valikoimaa alkoi tulla lähes joka kategoriassa ja maahantuojat lanseerasivat sekä promosivat tuotteita melkoisella innolla. Hyllyillä alkoi näkymään tuotteita minkä tueksi oli jaossa lippalakkeja, t-paitoja ja onhan mainoksella varustetut pitkät kalsaritkin nähty. Hauskaa ja innovatiivista touhua, aina jotain uutta, näin voisi muistella. Mutta sitten me keksimme diilit ja vaihdettiin lippalakit euroihin. Tuote mikä maksoi eniten ”markkinointitukea” päätyi hyllyyn. Lopputuloksena oli monessa kategoriassa, että samat tuotteet löytyivät lähes joka paikasta – ja myös Alkon hyllystä. Järjestys toki yleensä päin vastainen; paljon Alkossa myyvä tuote kerryttää budjettia käytettäväksi – jos meidän business on elämyksen tuottaminen, tarjoamme kilpailijoidemme kanssa samoja tuotteita joita Alko myy asiakkaillemme verrattain parempaan hintaan.
Itse tuotteiden sijoitteluun vaikuttaa myös jossain tapauksissa nämä mainitut sopimukset, mutta vielä enemmän jostain syystä edelleen jylläävä jatkumo – koko liköörisarja hyllyyn keskelle ja sitten ne pullot räkissä. Liköörisarja keskellä hyllyä on sinänsä mielenkiintoinen ilmestys parhaalle myyntipaikalle – vai kuinka monta kertaa asiakas on sinulta sormella osoittaen tilannut annoksen Parfait Amouria, oli se sitten jäillä tai ilman? Tämä tästä ”juomavalikoimasta” joka siis on pulloja selän tai seinän takana, parhaimmillaan liikeideaa tukevalla kokoonpanolla.
Itse uskon että päästäksemme todelliseen juomatuotteeseen, meidän on jalostettava juomavalikoimaamme, liikeidean sekä kykyjemme mukaan. Edelleen, usein käyttämäni vertaus, eihän keittäjäkään vie sinua kuiva-ainevarastoon todeten, että tässä on meidän ruokatuote. Jalostaminen voi taasen olla juomasekoituksien lisäksi itse valikoiman sisältö tai laajuus, tarjoilutavat, tuotetuntemus jne. Käytännössä mikä tahansa asia tai tekeminen mikä on enemmän kuin pullo hyllyssä. Jalostus on se todellinen kilpailuvaltti ravintoloiden kesken, puhumattakaan Alkosta.
Jalostaminen näkyy ravintoloissa juuri juomasekoituksissa sekä viineissä. Intensiteetti juuri viinien osalta valikoimaa laatiessa on oma luku sinänsä, mutta tämän lisäksi henkilökunnan tuotetietämyksenä sekä ammattitaitoisessa tarjoilussa. Ehkä juuri viinien kautta voisimme oppia myös tekemään muun valikoiman laatuun, makuun sekä tuotetietoon pohjaten, saatujen eurojen sijaan – vai miltä kuulostaisi konjakkitasting talon konjakkia valitessa?
Lopuksi voisin todeta, että juomatuotteen kaava on: juomavalikoima + jalostus = juomatuote – ja tämän kaavan toteutumisessa tärkein tekijä on henkilökunta.
– Lönni
Vierailijoiden blogikirjoitusten sarjan aloittanut pitkän linjan juomatuoteammattilainen ja arvostettu alan kouluttaja Janne ”Lönni” Linna työskentelee nykyisin pääkaupunkiseudulla Servaali Oy:n palveluksessa avainasiakaspäällikkönä.