Baarimesujen vieraana Anikó Lehtinen Sinebrychoffilta. Ohjelmassa oluet ja niiden ihmeellinen maailma. Kovasti odotettu koulutuspäivä tuosta tuttuakin tutummasta tuoteryhmästä, joka sitten loppupeleissä ei ollutkaan niin tuttu ja näpeissä kuin kuviteltiin. Olut, kalja, tuoppi, keppana, muki… – Mitä se olut oikein on ja miksi sen laadukas myyminen on niin vaikeaa? Ei kaikkialla, mutta edelleenkin ihan liian monessa paikassa ihan liian monen tyypin toimesta, osaajankin. Sehän on vaan olutta…
Mitä Suomi yleensäkin juo – tiedätkö? Millaista olutta Suomi ja maailma juovat? Irlantilaisetkin juovat enemmän vaaleaa lageria kuin Guinnessia.
Hyvästä vedestä tulee hyvää olutta. Meillä 2,3 litrasta vettä tulee1 litra olutta, Keski-Euroopassa olutlitran tuottamiseen tarvitaan jo 10 litraa vettä, mutta kuinka älyttömästi vettä tarvitaan 1 litraan kahvia? Miksi suomalainen humala ei toimi? Nousussa nyt australialaiset ja uusi-seelantilaiset humalalajikkeet. Mustaherukkaa, papaijaa… Happamat oluet nousussa, esim. saisonit.
Savustetulla lehmänlannalla vai hillomunkeilla? Mietoa navettaisuutta auringonpaisteen kera…
Otatko pohja- vai pintahiivaolutta vai hedelmäisen hapanta tai..? Opettele oluet päämakujen kautta ja tuotteiden myyminen helpottuu hurjasti. Myy makuja – raikasta, hedelmäistä, hapanta, maltaista, katkeraa… Mikä on se oikea ”porttituote” uusiin aromimaailmoihin? Kuinka siirtyä siideristä tai viinistä olueen – ”en tykkää oluesta” – helpon vehnäoluen kautta? Osaatko kertoa yhdellä virkkeellä tuotteesta? Kuinka reagoida asiakkaan ostovinkkiin, sillä ravintolaan tullaan ostamaan, eikö. Uusia tuotteita, tunnettuja merkkejä, silmillä ostamista – tiskillehän ne kaikki baarissa tulevat (76% asiakkaista), tuttuutta…
Mitä ja miten oluen aktiivikäyttäjä (kuka?) viestii kulutusvalinnoistaan? Onko moisella merkitystä? Kuinka paljon rahaa ollaan valmiita käyttämään yhteen alkoholiannokseen – enemmän kuin ennen?
Miltä maistuu oluen hygieniavirhe – ja IPA:lla me peitämme sen!? Treenataan IPA:lla ja katellaan millaisia isoja makuja saatiin aikaiseksi. Palataan sitten myöhemmin hienovaraisesti taaksepäin ja viilataan… – Noinko se menee? Siksikö kaikki tekee IPA-oluita? Kuivahumaloitu tuote – pidätkö ihan oikeasti? Oikeasti? Vaatimukset ovat muuttuneet ja kuluttajat vaativat makuja ja haasteita, mutta kun suomalainen ei luonnostaa nauti katkeria makuja, niin… Miltä maistuu valo – tuotteeseen tarkoituksella haluttu aromimaailma, joka ei enää olekaan virhe vaan ominaisuus? Meksikolaisia duunarioluita limellä tai ilman.
Kuka Suomessa juo – 10/10/10/70. Ja kuka juo eniten? 1960-luvun lopun ja 70-luvun alun ikäluokat, jotka aikanaan elivät nuoruutensa alkoholinmainontakieltojen ja muiden määräysten aikakaudella. Jonottivat Oy ALKO Ab:ssä peläten asiakaskohtaamista myyjän kanssa, sillä alkoholin nauttiminen oli syntiä ja alkoholi paha – ”been there, done that”. Niin, suomalaiset eivät osaa juoda sivistyneesti – perustuu mihin ja on kenen ”valistunut” näkemys.
Olutelämys – miten? Laatua, erilaista ja yksinkertaista, aitoa, olutta & ruokaa – olut on trendikästä. Mikä on se elämyksellinen juttu, josta kaikki höpöttävät. Kuluttaja kehittyy ja haluaa asioita, jos… – mutta perustellaanko säännöillä ja määräyksillä jälleen omaa yleistä tekemättömyyttä?
Käsityöläisyys, nautiskelu, oma ego, hinta, hyvän omantunnon ostaminen, pientä & paikallista, herkullista, suomalaista. Olutta juodaan seikkailumielellä. Mikä on aitoa? Fiilis, läsnä oleva henkilökunta, oikea tarjoilu jne. – kaikki! Mistä palvelu muodostuu? Mitkä ovat perusvaatimukset? Mitä on ammattitaito? Mikä tuo väriä ja luonnetta? Miten asiat laitetaan esille, miten olut laitetaan esille?
Torppareita vai porvareita? Jouluolut – arki- vai juhlajuoma? Panostatko?
Olihan hieno päivä jos hoksasit ottaa kaiken irti. Olut todellakin on niin paljon enemmän. Aitoja asioita, vaikka hanoja olisikin vain yksi ja sieltä virtaisi vain tylsää lageria – kuka sanoi, että lager on tylsää!? ISO Kiitos Anikó ja Sinebrychoff 🙂 – näkemys jalostuu koko ajan ja sitä myöten olutkin kirkastuu.
No, minkälainen päivä? ”Paljon uutta asiaa, niin oluesta kuin asiakaspalvelusta ja myymisestä. Kiva kuunnella kun aistit alaan kohdistuvan innostuksen ja kaiken sen ammattitaidon. Jokaiseen kysymykseen saa vastauksen heti ja ymmärrettävässä muodossa…” – baarimestari
Kuvat © Ari Manninen