Tuohi voittaa limen ja puolukka kirsikan?

Tuohi voittaa limen ja puolukka kirsikan?

Galliano Guida III – luomisen iloa vai tuskaa? What or who inspired your career the most? How do you find inspiration for your cocktails? The story of your cocktail? Hyvä juomasekoitus on happaman ja makean tasapainoinen kokonaisuus, unohtamatta kuitenkaan karvaita makuvivahteita, hapokkuutta sekä alkoholin mukanaan tuomia ominaispiirteitä kuten väkevyys. Onnistunut juomasekoitus tuo mukanaan hyvän fiiliksen. Se myös täydentää, tai on osa miljöötä. Niinpä – helppoa kuin mikä, eikö?

Kenelle, mitä, miten ja miksi? Mikä on kohderyhmä? Mikä olikaan yrityksesi liikeidea ja mitä on liikeidean mukainen palvelukulttuuri ja juomatuote? Halutaanko erottua muista – miten?

Mikä olikaan juomasekoituksen tehtävä? Halutaanko juomasekoituksella (juomatuotteella) lisäarvoa vai lisämyyntiä? Mihin tilanteeseen ja kenelle juoma on suunniteltu? Kokemus vai elämys – voiko juomasekoitus olla elämys? Rakenna mielenkiintoinen ja omaperäinen (innovatiivinen) kokonaisuus joka erottuu…

Juomasekoituksen elämykselliset elementit Mitä pitävät sisällään juomatuotteen elämykselliset elementit – mikä tekee siitä aidon ja ympäristönsä näköisen elämystuotteen? Löytyvätkö juomasekoituksesta seuraavat elementit: yksilöllinen, aito, tarina, moniaistisuus, kontrasti ja vuorovaikutus. Kysy itseltäsi: valmistatko juomasekoituksen itsellesi vai asiakkaalle?

Mikä on parempaa tekemistä jolla erotutaan kilpailijoista – omat itse valmistetut raaka-aineet ja ainesosat kuten esim. pyreet tai maustekatkerot? Tasalaatuisuus..?

Koristelusta Sopiiko koriste (koristeet) juomasekoitukseen – muodostuuko harmoninen kokonaisuus jossa eri elementit tukevat toisiaan? Viestittääkö koriste juomasekoituksen mausta ja näin luo mielikuvaa odottavasta makuelämyksestä? Toimiiko koriste myös juomasekoituksen maustajana, varsinaisena ainesosana? Onko koriste taloudellinen ja siten toteuttamiskelpoinen? Onko koriste aina tasalaatuinen…

Trendit tulevat ja menevät. Trendikästä voi olla joku maku, raaka-aine, väri, tuote, valmistustekniikka jne. Ne voivat liittyä elämänkatsomukseen tai kulutustottumuksiin esim. funktionaalisuuteen jne. Tunnetko vallitsevat trendit ja osaatko (pystytkö) hyödyntää niitä esim. makujen suhteen – maun tulee olla ajassa kiinni. Mikä on trendikästä juuri nyt, niin meillä kuin muualla?

Oman alueen erikoisuudet ja sesongin raaka-aineet Hyödynnä paikallisia erikoisuuksia ja paikallisten tuottajien tuotteita sekä muuttuvia sesongin raaka-aineita esim. marjoja tai yrttejä (huomioi sesongin raaka-aineiden saatavuus suunnittelussa). Korosta kotimaisuutta, suomalaisuutta (Lappilaisuutta) – kotimaisia erilaisia, aromikkaita, puhtaita ja laadukkaita raaka-aineita ja ainesosia. Eksoottisia ja erilaisia ”skandinaavisia makuja” esim. marjojen muodossa: puolukkaa, lakkaa, mustikkaa, tyrniä, pihlajanmarjaa jne., unohtamatta persoonallisia ja aromikkaita kotimaisia hedelmiä kuten omena, luumu, kirsikka ja päärynä. Käytä suomalaisia korkealaatuisia tuotteita…

Maku Oli ulkonäkö sitten kuinka näyttävä tahansa, ja tuoksu kuinka huumaava, niin juomasekoituksen tulee maistua hyvältä. Tukevatko edelliset aistihavainnot makua, vai johtavatko ne asiakkaan mielikuvan harhaan, minkä seurauksena on yleensä pettymys. Tarvitseeko juomasekoitus tuoksun?

Käytä tunnettuja tuotemerkkejä viestittävät mielikuvaa laadusta ja tuovat uskottavuutta kaikkeen tekemiseen…

Näyttävä väri myy Tunnetko väripsykologiaa – onko juomasekoituksen värillä väliä? Viestittääkö juomasekoituksen väri jotain? Luoko juomasekoituksen väri (ulkonäkö) raikkaan ja houkuttelevan mielikuvan?

Mikä on lasin (tarjoiluastian) merkitys – onko lasi (on) oleellinen osa juomasekoitusta?

Hyvä nimi myy – mikä nimeksi juomasekoitukselle? Nimen keksiminen on usein vaikein vaihe, koristeen ohella, juomasekoituksen luomiseen liittyvässä prosessissa. Usein nimeämisessä onnistutaan, mutta ihan yhtä usein mennään kunnolla pöpelikköön. Nimen tulisi olla kieliasultaan selkeä ja ymmärrettävä ja lyhyt, ei liian pitkä. Murteen käyttö – erotutaan? Hyvä nimi houkuttelee. Sisältääkö huumoria? Liittyykö paikkakuntaan, asioihin, henkilöihin, ajankohtaisiin asioihin liittyen jne. – varo sortumasta ylilyönteihin ”huumorin nimissä”. Hyvä nimi ei johda harhaan käytettyjen raaka-aineiden suhteen. Mistä johtuu, että jokin tietty juomasekoitus ei myy – olisiko vaikeasti lausuttavalla englanninkielisellä nimellä jotain tekemistä asian kanssa?

Onko juomasekoitus toteuttamiskelpoinen – kaupallinen? Onko juomasekoitus tuottava eli kaupallinen? Saako aikaiseksi lisämyyntiä vai onko kenties jopa ns. volyymituote, vai pelkästään yritykselle ”lisäarvoa” tuova turha menoerä ja palvelumuoto?

Muuta huomioitavaa luomista helpottamaan Tunne juomasekoitusten ryhmittely, ”juomapolut” ja yleiset juomasekoituksen valmistukseen liittyvät periaatteet. Opettele haistamaan ja maistamaan (nimeämään tuoksut ja maut), tuntemaan erilaisia maku- ja tuoksumaailmoja. Ole innovatiivinen…

Signature-juomasekoitus (juomatuote) Signature-drinkki, signature cocktail tai signature juomasekoitus – osaamisesi tulos. Sinun ja yrityksesi oma persoonallinen juomasekoitus joka ilmentää sinun tai yrityksen erikoisosaamista, sen olemusta – imagoa. Juomasekoitus joka voi liittyä johonkin tapahtumaan tai teeman…

Siinäpä se oli lyhyttäkin lyhyempi oppimäärä aiheeseen liittyen. Uusi vuosi ja uudet kujeet – alkakoon kevätlukukausi 2013. Luomisen iloa !

Ja se Galliano Guida III löytyy täältä facebook.com/gallianoglobal 😉

Kuvat © Galliano Global, Ari Manninen (kuvaaja: Arto Rajanen)

Vastaa