Yksi koko tutkinnon kulmakivistä, tuttu ja turvallinen Karttusen Mikael Anoralta. Tulokulmana edelleen ajankohtainen uusi näkökulma. Niin se vaan menee, että baarimestari on se pelle, jota ilman sirkus pärjää – ei päästetä tätä siihen pisteeseen, eihän? Tullaan pois sieltä tiskin takaa ja hypätään vieraan pöksyihin ja tossuihin. Mietitään omaa tekemistä ja työympäristöä eri vinkkelistä. Harkitaan ja pohditaan, kehitetään. Erotetaan metsä puilta vai miten se meni…
Ja sitten mennään jälleen kerran, tuostapa mietittäväksi. Se, että baari houkuttelee vain kerran ei yksinkertaisesti riitä – sanomattakin selvää!? Miksi asiakas kääntyy ja lähtee pois – kannattaako vähäinen vapaa-aika ja rahat sijoittaa tähän paikkaan? Se ensimmäinen kontakti on prioriteetti – eikö? Saahan asiakas ensimmäisten sekuntien aikana mahdollisimman paljon? Se on se yksi hetki, jonka aikana pitää vakuuttaa – onhan tuo kohtaaminen harjoiteltu? Virheiden täyttämää hetkeä ei saa takaisin, sillä tuo ainutlaatuinen hetki meni jo.
Tosiasiahan on, että asiakasta ei voi poistaa, mutta baarimestarin voi – siinä haastetta heti alkuunsa…
Miksi se vieras on tullut meille ja mitä hän on vailla – mikä on se motivaatio, joka saa avaamaan baarin oven? Mikä houkuttaa ja tuo hyvän olon? Ymmärrätkö sinä, arvon baarimestari, vieraitasi? Teethän vieraan päivästä paremman, et omastasi? Onko asiakkaalla ja vieraalla eroa?
Baarimestarin pahin kampittaja on baarimestari itse, ja toisinaan kollegat – vai?
Näin. Nyt ollaan niillä kuuluisilla motivaation ja tekemisellä juurilla, johon koko homma perustuu. Kun taas lähti rullaamaan niin jatketaan. Mikä sinua ajaa baarimestarina? Mitä asiakas näkee baarimestarin naamasta? Miksi olit välinpitämätön juuri sillä hetkellä, kun asiakas halusi hyväksynnän? Rakkautta vai välinpitämättömyyttä? Mikä on sinun missioni baarimestarina? Kuinka voit hallita itseäsi, että olet jokaiselle vieraallesi paras ihminen? Milloin ja miksi se tahdonvoima loppuu? Miten poistetaan työn tekemistä vaikeuttavat rikkaruohot? Mitä ovat nuo rikkaruohot ja miksi – ammatillisia perusjuttujako?
Jokainen paikka (se 7,7cm) back baarissa maksaa – paljonko tuo reilu 7cm tuottaa, tiedätkö? Mitä myydään – laseja? Kuinka saada lasiin jotain, jonka asiakas ymmärtää?
Palvelun aurinkokunnasta päivää – niinkö, eikö tänään(kään), miksei? Mikä tätä hommaa oikeasti pyörittää? Eikö se ole AURINKO = HYMY & ILO.
Kiitos Mikael ja Anora jälleen kerran ☀️ Siinä vaiheessa, kun se kuuluisa lamppu ns. syttyy, on hienoa, että syvällistä ammatillista pro-näkemystä on tarjolla. Matalaan päätyyn jalat edellä loiskahtaminen on aikansa hauskaa ja vaihtoehto sekin, mutta tämä poppoo haluaa hyppiä pää edellä sinne kuuluisaan (pelottavaan?) syvään päätyyn. He yksinkertaisesti vaan haluavat enemmän, enkä voi tarpeeksi kiittää tahoja, jotka edelleen ovat valmiita antamaan enemmän. Esitänkin tässä yhteydessä nöyrimmät Kiitoksen kaikille Teille elinkeinon toimijoille ja yhteistyökumppaneille, jotka jaksatte puurtaa mukana. Jaksaminenhan se sitten lienee kuitenkin kaikkein vaikeinta tässäkin hommassa. Näitä tyyppejä tarvitaan – Jatketaan!!
Kuvat © Ari Manninen