Miksi?

Jokaisella pitkään palvelualalla olleella on vuosien mittaan tullut tiettyjä tapoja, joita noudattaa ja käyttää omassa työssään uskollisesti. Itselläni tällainen tapa on kyseenalaistaa asioita. Se, miten sen teen, ei vaadi suuriakaan tekoja, enemmänkin aikaa pohtia ja suunnitella. Tämä tapa on kysellä ”Miksi?” itseltäni työtä tehdessä työpisteestä, työvälineistä ja kaikesta niistä asioista, mitkä liittyvät työhöni.

Vuosien mittaan olen huomannut, että yllättävän moni asia on muuttunut ja perustelut näille muutoksille ovat useinkin olleet kiistämättömiä. Tällaisia miksi-sanan vuoksi muuttuneita asioita ovat olleet esimerkiksi ns. kuumapisteen paikan vaihto pesualtaan viereen ja limsapistoolin letkun pidennys/paikan vaihto. Ratkaisut ovat vielä useimmiten olleet pieniä ja mitättömän tuntuisia, mutta se helppous ja työskentelyn tehokkuus, mikä näillä muutoksilla on tullut, on suuri.

Olen pitänyt paljon koulutuksia asiakkaille ravintoloissa, lomamökeissä ja kouluissa. Kun tulee uusi ryhmä eteeni koulussa ja keskustelu alkaa esittäytymisellä sekä kertomalla mitä tältä koulutukselta odottaa, väistämättä huomio kiinnittyy asiaan, mikä tulee ilmi liian monelta koulutukseen osallistuvalta. He eivät odota mitään erikoisemmin, mutta kuitenkin ovat erittäin kiinnostuneita omasta mielestään ravintola-alalla työskentelyyn. Tässä vaiheessa kun esittää heille sanan miksi, kukaan ei osaa antaa vastausta. Tämä on asia, jonka kyseenalaistan, miten voit olla kiinnostunut alasta mutta juurikaan et jaksa olla kiinnostunut asioista, joita sinulle opetetaan pärjätäksesi paremmin työssäsi. Jos käsiteltävä aihe olisi vaikka konjakki ja aikaa varattu kuusi tuntia, he ovat istumassa ja aikaa kuluttamassa kuusi tuntia. Koulutuksen loputtua he ovat täysin tietämättömiä opetetusta aiheesta, mutta ne, jotka ahkerasti kuuntelivat ja osallistuivat koulutukseen, menevät seuraavalla kerralla töihin paljon itsevarmempana. Voin olla varma, että he myös kauppaavat asiakkaalle konjakkia ja tämän lisämyynnin kautta työnantajan kirstuun kolahtaa ylimääräiset eurot.

Eräällä baaritarjoiluun liittyvällä kurssilla eräs kurssilainen kertoi, että hän ei tee mitään tulevalla tiedolla tästä aiheesta. Silloin aiheena oli sekoituslasin käyttö ja niissä tehtävät juomat. Myöhemmin kuulin tämän oppilaan olevan töissä eräässä tasokkaassa ruokaravintolassa. Hyvä niin, mutta se ei, että erään seurueen tilattua aperitiiveiksi ehkä yhden maailman kuuluisimmista ja suosituimmista juomista, Dry Martinin, hän ei pystynyt ensinkään tekemään sitä tai että edes kertomaan, mitä juoma pitää sisällään. Voin kuvitella mitä sillä hetkellä kyseisen tarjoilijan päässä on liikkunut. Voin myös hyvin kuvitella mitä asiakkaiden ajatukset ovat olleet tulevan ruokailun suhteen, saadaanko täällä ruokaa ja osaako kokki paistaa pihvin.

Itse ravintolan asiakkaille koulutuksien pitäminen on hauskaa, koska asiakkaat ovat aidosti kiinnostuneita opetettavasta aiheesta. Näissä tällaisissa koulutustapahtumissa parasta mitä on, niin aiheesta rönsyilevä keskustelu. Sille ei ole koskaan liikaa aikaa.

Edellä muutama hyvä esimerkki kyseenalaistamisesta sanalla miksi. Tällöin on hyvä kysyä miksi alan opiskelija ei ole aidosti kiinnostunut tekemisestään koulutuksessa, mutta asiakas on. Pahin tilanne, mikä ravintolassa voi käydä, on asiakkaan opetustuokio alan ammattilaisille – alan perusasioista. Olen täysin vakuuttunut, että koulutus kannattaa ja mikä parasta, koulutuksessa saadut opit käytäntö kouluttaa vielä paremmin toteuttamaan niitä.

Kuinka vahva tuo sana miksi onkaan ja mitä vaikutuksia sillä on. Miksi – tuo partikkeleiden kuningas, mahtipontinen suunnan ja tekemisen muuttaja.

Vastaa