Juomat ja musiikki – voiko niitä yhdistää?

Otsikosta suurimmalle osalle tulee varmasti ensimmäisenä mieleen musiikkitapahtumat, kuten keikat, festarit, konsertit, jne., ja niissä tarjoiltavat juomat. Tässä kontekstissa vastaus on tietysti, että niitä ei vain voi yhdistää vaan niiden yhdistäminen on suorastaan välttämättömyys. Se mitä varsinaisesti ajan nyt takaa on ehkä kaukaista sukua tuolle pyhälle yhteydelle, mutta huomattavasti vähemmän ajateltu tai käytetty ”juttu”.  Kyseessä on juoman ja musiikin yhdistäminen samalla tavalla, kuin on totuttu yhdistämään viiniä ja ruokaa.

Melko hiljattain on julkaistu nettisivusto, joka kertoo kuuntelemallesi musiikille sopivan juoman. Saitti on: http://drinkify.org/. Sivuston ovat luoneet Hannah Donovan, Lindsay Eyink ja Matthew Ogle Bostonissa järjestetyssä  Music Hack Day 2011 -tapahtumassa. Sivusto sai viisi miljoonaa klikkausta kolmessa päivässä ja varsinkin amerikkalainen media on kiinnostunut ilmiöstä laajalti. Kyseinen saitti on toki ihan pelkkää hupailua, eikä siitä oikeastaan ole juoma-alan ammattilaisen työkaluksi, mutta aihe on ehdottomasti pohtimisen arvoinen.

Baarimestarit maailmalla ovat jo aloittaneet aiheen työstämisen eikä olisi varmaan väärin ryhtyä tutkimaan aihetta tarkemmin täällä meilläkään. Vuonna 2008 aiheesta tehdyssä tutkimuksessa todettiin, että ihmisten näkemykset viinistä muuttuvat jopa 60 % musiikin vaikutuksesta. Esimerkiksi punaviiniä pidettiin huomattavasti todennäköisemmin ”voimakkaana ja raskaana” kun taustalla soitettiin Carmina Buranaa kuin silloin kun musiikkia ei ollut lainkaan. Samoin valkoviini mainittiin selkeästi useammin ”hienovaraiseksi ja hienostuneeksi” Pähkinänsärkijän soidessa taustalla verrattuna hiljaisuudessa annettuihin arvioihin.

Mitä merkitystä tällä on baarimestarille? Kaiken kaikkiaan pidän ainakin itse erittäin kiehtovana ajatusta drinkkilistasta, joka kaikkien muiden vaikuttimien lisäksi ottaa huomioon ravintolassa soitettavan musiikin. Tai ehkäpä vielä kiehtovampana pidän ajatusta päinvastaisesta: musiikista, joka muuttuu myytävien drinkkien mukaan. Miksei voisi myös olla niin, että listalla olisi osio ”musical mixology”, jonka nestemäisiin tuotoksiin kuuluisi mukaan tietty musiikki, voisihan juomat nimetäkin biisien mukaan. Hinta olisi tietysti hieman kalliimpi, koska kysyntää olisi pakko pitää aisoissa, mutta ajatelkaa millaisia elämyksiä tällä tyylillä olisi mahdollista luoda… Voisikohan rauhallisemmissa liikeideoissa jopa käyttää iPodeja, jonka saisi aina lainaan juoman ajaksi…enpä tiedä.

Hienoja sovelluksia aiheesta löytyy vaikka kuinka ja joitain on varmasti jo käytettykin. Itselle tuli mieleen kaukaa takavuosilta Helsingin Citykäytävässä sijainnut Poppamies-baari, missä tietyn biisin soidessa oli voimassa tietty juomatarjous. Siinä ei tosin vielä oltu otettu huomioon musiikin ja juoman yhteensopivuutta…

Aion tehdä tämän aiheen ympärillä todella ekstensiivistä empiiristä kokeilua ja lupaan raportoida tuloksista näissä blogikirjoituksissa. Tehkää tekin samoin!

Hauskaa joulunodotusta!

-Mikael

Vastaa