Hei, Me lennettiin!

Matkalla loma-Suomessa osa5

Jokaisessa pikkupojassa, ja vähän isommassakin, asuu lentäjä – hävittäjälentäjä. Museolla alkoi tämä lomareissu joten museoilla se myös lopetetaan.

”Ilmaa raskaammilla koneilla lentäminen on epäkäytännöllistä ja merkityksetöntä, ellei jopa täysin mahdotonta.” – Simon Newcomb 1902

Ja sitten mentiin. Ensin Suomen Ilmailumuseoon Helsinki-Vantaalle, ja sieltä aikanaan Jyväskylän Tikkakosken ja Keski-Suomen Ilmailumuseon kautta kotia kohti.

I.V.L. A.22 HANSA meritiedustelukone – vanhin Suomessa rakennettu (1922) lentokone joka on säilynyt

Suomen Ilmavoimien hakaristi Suomen Ilmavoimat luopuivat hakaristin käytöstä 1945 Jatkosodan ja Lapin sodan jälkeen, liittoutuneiden valvontakomission kehotuksesta, koska se yhdistettiin natsi-Saksan tunnukseen. Edellä mainituilla sinisillä hakaristeillä ja Suomen Ilmavoimien tunnuksella ei siis ole mitään tekemistä natsi-Saksan käyttämän hakaristin kanssa – Ilmavoimien sininen hakaristi valkoisella pohjalla otettiin käyttöön jo vuonna 1918, ennen Saksan kansallissosialistisen työväenpuolueen ensimmäistä luonnosta vuodelta 1919. Ensimmäinen huhtikuuta 1945 lähtien on kaikissa Suomen Ilmavoimien koneissa kansallistunnuksena toiminut sotilaskokardin mukainen sinivalkoinen ympyrä. Hakaristi ”palasi” Suomen Ilmavoimiin vuonna 1957 kun Tasavallan Presidentti Urho Kekkonen vahvisti Ilmavoimien joukko-osastolippujen piirustukset 8. marraskuuta. Joukko-osastojen liput luovutettiin ja vihittiin 4.6.1958.

*Hakaristi on muinainen symboli ja ornamentti, onnen, hyvän ja ikuisen vertauskuva. Hakaristin symboliikkaan liittyy monia eri merkityksiä. Kuvatessaan salamaa se on yliluonnollisuuden ja jumaluuden merkki, kuvatessaan pyörimistä auringon ja vuodenkierron jne. Hakaristin uskotaan myös suojaavan pahoilta voimilta ja viholliselta, se tunnetaankin Pohjois-Euroopassa suojelevana taikamerkkinä.

Joku on sanonut: ”Kekkonen on Kekkonen!”. Minä sanon, että ”Draken on Draken!” – Oliko mitään hienompaa kuin 1970-luvulla Kemijärven yli kovaa ja liian matalalla pyyhkineet, ukkosen lailla jylisseet, taivaan kantta repineet ja raastaneet Drakenit.

Hän ei oo, oikea ”DK-mies” – ei oikein lentänyt, taisi olla simulaattorissa vikaa!? 😉

Jotta juomatuote saadaan tähänkin blogiin – ”Ei oo Lahen voittanutta…” Kyseessä on Lahden ykkösoluen mainos 80-luvulta: ”Ei oo Lahden voittanutta”. Se toinen kuuluisahan oli: ”Moi, lahtelaista!”

80-luvulla Lapin Kultaa ”ei juotu Lapissa missään, kun ei sitä mistään saanut kun kaikki meni Etelä-Suomeen”. Lapin ravintoloissa virtasikin hanassa Lahden Sininen ja pullossa se oli Lahden – ja nelosoluena tietysti.

Convair Metropolitan ja aikansa eleganssia (sisätiloissa aivan käsittämätön ummehtunut tupakan tuoksu) – konetyyppi oli Finnairilla 1950-luvun alusta lähtien eikä sille sattunut yhtään onnettomuutta 27-vuotisen palveluksen aikana sinivalkoisissa väreissä

Muistatko koneen? Hauskasti ujeltanut, ja aina yllättämään päässyt ”kukkopilli”, joka myös Fouga Magisterina tunnetaan – koneessa ei muuten ollut heittoistuinta.

Tikkakoski ja Keski-Suomen Ilmailumuseo

Tulijaa Keski-Suomen Ilmailumuseoon iloisesti tervehtivä MiG-17 (”Anni”) ja kohtuullisen räyhäkkä ”suojamaalaus”

Sulavaa aerodynamiikkaa. Kotimainen torjuntahävittäjä Pyörremyrsky (PM-1) ja sen ainoa valmistunut prototyyppi – konetyyppi suunniteltiin haastamaan saksalainen Messerschmitt.

Ja tässä on haastettu – Korkeajännityksistä tuttu ”Mersu” (Messerschmitt BF 109) joka toimi myös Suomen Ilmavoimien hävittäjänä. Viimeisen kerran Mersulla lennettiin Suomen Ilmavoimissa maaliskuussa 1954.

Luutnantti Lauri Pekurin Brewster B-239 (BW-372) Lue lisää

Raakkeni on Raakkeni edelleen ja pesee…

…MiGit mennen tullen, vaikka ärjymmän näköisiä ja nopeampia olivatkin. Kuvassa MiG-21bis (MG-138) joka tunnetaan myös nimellä ”Ylli”.

Suunta on selkeä – kotia kohti – ”It`s all about aviation!”

Sellainen loma-Suomi. Koulu alkaa taas reilun viikon kuluttua – palataan elokuussa.

Vastaa