kulta on kulta

1

Numero selässä kilpaileminen on olennainen osa – onko? – tämän päivän ravintola-alaa, oli sitten kyseessä juoma tai ruoka. Onko kilpailu ammatillisen kasvun kannalta tärkeää ja olennaista? On vastaus tuohon mikä tahansa, niin niille jotka ”leikkiin” (totistakin totisempaa totta) ryhtyvät, antaa sen paljon – vielä kun tuomaristokin muistaisi antaa palautteen, sillä täydet pisteet jäivät tälläkin kertaa saamatta, tosin emme tiedä miksi. 25 vuotta se vei saada Tarjoilijoiden SM-kulta takaisin Rovaniemelle ja Lapin matkailuopistoon Emman ja Juuson toimesta (kuvassa pöydän päässä Rovaniemen opiskelijakollegoiden kanssa) – paljon on vettä virrannut Ounasjoessa sitten vuoden 1989 ja Martiskaisen Sirpan ja Rovaniemen Hotelli- ja Ravintolaoppilaitoksen (RHRO) joukkojen menestyksen päivistä. Vaan mitäpä tuumivat Emma Sarajärvi  ja Juuso Killström, tuoreet kultamitalistit mallia 2014 Porissa pidetyistä Kokkien ja Tarjoilijoiden SM-kisoista, alan kilpailutoiminnasta ja vähän muustakin.

2

Aina puhutaan asenteesta, tiedosta & taidosta, läsnäolosta, laadusta jne. ym., mutta mitä se kokonaisvaltainen osaaminen oikein on kun sitä ruveta pilkkomaan ja arvostelemaan (joka toivottavasti on jotain muuta kuin virheiden etsimistä) palanen kerrallaan. Tarjoilijoiden osalta se on seuraavien asioiden hallintaa: lautasliinataitokset, showpöytä, menukortti, juomasekoitukset & baarityöskentely (joka voitaisiin kyllä päivittää ja unohtaa tuo FBSK-reseptiikka – ”Chiquita Punchin” tyyliset jutut eivät liene tätä päivää, sitä oleellista juttua!!?), alkoholien tunnistus, kattaminen, asiakkaiden vastaanottaminen, alkuruoan tarjoilu, pääruoan viinin tarjoilu, jälkiruoan tarjoilu, kahvin tarjoilu, ulkoinen olemus, asiakaspalvelu ja myyntitaidot, tarjoilutaidota ja prosessin hallinta, itsearviointi ja laskutehtävä. ”Aika huimaa” sanoisi joku, perussettiä (työtäni) sanoisi PRO.

3

Juuso!! Etiketti asiakkaaseen päin 😉

Asiakaspalvelu baarissa-osiossa arvioitiin seuraavat työskentelyn elementit: asiakkaiden vastaanotto ja tervehtiminen, tilauksen vastaanottaminen, suosittelu, tuotetuntemus, ystävällisyys, kohteliaisuus, positiivisuus, hymy, palvelutilanteen eteneminen, ripeys ja kokonaishallinta sekä asiakkaan hyvästeleminen.

4

Oma tyyli, joka on jo tunnistettava, mutta mikä meni ”pieleen”!!?

Kilpailemisesta

”Kivaa. Mukava tunnelmaa ja jännityksen tuoma kihinä joka kiehtoo. Olen aika kilpailuhenkinen.”

Miksi ei baariosiosta tullut täysiä pisteitä?

”Ei olla varmoja. Kaikesta ei saatu palautetta eikä edes tiedetty pisteitä.”

Kommentti. Olen sanonut tämän aiemminkin ja sanon vielä kerran. Jos opiskelija sitoutuu treenamiseen (kilpailutoimintaan), on hän vähintäänkin ansainnut laadukkaan palautteen kaikesta tekemisestä. Se, että ei esim. tiedetä mikä meni pieleen on kilpailijan ja valmentajien aliarvioimista – niin kiire ei voi olla millään taholla, että palautetta ei ”keritä antaa”.

Mitä mieltä opinnoista – valmistutte keväällä tarjoilijoiksi

”Tiukka opetussuunnitelma on hyvä. Joskus sitä miettii, että miksi niin paljon teoriaa, mutta sen kyllä tajuaa myöhemmin – tekeminen vaatii alla teoriaa. Työssäoppimista pitäisi olla enemmän.”

Alasta

”Todellisia osaajia tuntuu olevan kovin vähän – ei vaan osata. Miksi ajatella, että tämä on paska duuni!!? Miksi tehdä työtä josta ei tykkää!!?

Tulevaisuudesta

”Nyt töihin, työpaikat on jo, ja sitten aikanaan lisäopintoja esim. restonomiksi.”

Kommentti. Pärjäävät ihan varmasti. Emma on mukana Pernod Ricardin Maison-projektissa ja Juuso on käynyt maailmalla kansainvälisellä työssäoppimisjaksolla, jossa hän on päässyt mm. islantilaisen huippubaarimestari Gudmundur Sigtryggson oppiin. Tätä se on – sitoutumista ja omaa aktiivisuutta, aitoa halua. Kukaan ei tule tekemään työvuoroja puolestasi – sinä joko osaat tai et osaa.

Muuta

”Kiitos kaikille mukana olleille ja erityisesti valmennusporukalle: Alviolan Riina, Vaaralan Marjo, Mannisen Arska ja Laakson Rami. Ja Niskan Päiville luotsaamisesta. Ja Kiitos myös työssäoppimispaikoille.”

5

Epäuskoa ilmassa?

6

Tä! Emman ilme sen kertoo  – me voitettiin?

Näin se parhaimmillaan menee – ne kilpailee jotka haluaa, joita se kiehtoo. Ilman kilpailemistakin alalla pärjää enemmän kuin hienosti. Seuraava stoppi Norja, jossa mitellään Pohjoismaisesta mestaruudesta Suomen ja Lapin matkailuopiston väreissä – menestystä!

 

Kuvat © Kilpailuorganisaatio, Ari Manninen
Lisää kuvia: http://sataedu.kuvat.fi/#/kuvat/Winnova/Sali/

 

Vastaa