uuden oppiminen ei ole vanhan unohtamista

9

Erittäin paljon tervetuloa minunkin puolestani uudet Baarimestarin erikoisammattitutkintoon tähtäävät Mestarit! Olette hyvissä käsissä, sillä Arskan tapa toteuttaa tutkintoon tähtäävää opetusta on minun mielestäni parasta mitä tästä maasta löytyy. Ottakaa tarjotuista mahdollisuuksista kaikki irti ja muistakaa myös hyödyntää Sir Mannisen tarjoamat verkostoitumismahdollisuudet täysillä. Oma aktiivisuutenne määrittää saamanne hyödyn. Älkää turhaan pelätkö vierailevia kouluttajia, he ovat siellä teitä varten ja haluavat teidän parastanne. Käyttäkää sitä häikäilemättä hyväksi, tutustukaa niihin alan ammattilaisiin ja hankkikaa yhteystietoja. Niistä tulee olemaan jatkossa arvaamatonta hyötyä.

Halusin kirjoittaa pienen blogin osoitettuna suoraan teille jo näin alkumetreillä muistuttaakseni teitä parista tärkeästä asiasta oppimisen suhteen, jotka itse olen joutunut tajuamaan kantapään kautta.

Ensimmäisenä, muistakaa että jokaisena päivänä, kun astutte siitä keltuaisen värisestä ovesta siihen luokkaan, teillä on vain voitettavaa. Kaikilla siinä huoneessa on vain voitettavaa. Kuinka paljon voitatte, riippuu täysin teistä itsestänne. Missään koulutustilanteessa, tuntuipa se kuinka turhalta tahansa, ei voi oppia vähemmän kuin jo tietää. Eikö totta? Koulutustilanteissa on se mahtava puoli, että sekä koulutettavat että kouluttajat voivat vain oppia lisää. Win-win, mikäs sen parempaa?

Toiseksi, ja tämä on ehkä aluksi vaikeaa, mutta yrittäkää kaikin keinoin päästää irti ajatuksesta, jossa tulossa oleva oppi haastaa kaiken mitä nyt tiedätte. Se asetelma on olemassa vain teidän korvienne välissä. Pyrkikää aina muistamaan, että uuden opin edessä ei koskaan saa olla kuin  kirja, josta vanhat tekstit on pyyhittävä pois ennen kuin siihen voidaan kirjoittaa uutta. On tärkeää pystyä esittämään kysymyksiä, joiden avulla pystytte arvioimaan miten uusi tieto tai osaaminen eroaa vanhasta. Onko se niin paljon parempaa, että sillä kannattaa kokonaan korvata vanha vai onko se tietoa tai osaamista, joka tietyissä olosuhteissa tai tietyllä tavalla toteutettuna toimii paremmin? Vai onko se ns. rinnakkaista tietoa tai osaamista, jolla pääsette samaan lopputulokseen, mutta eri reittiä? Voiko eri reitti olla jossain tilanteessa hyödyllinen? Onko tieto absoluuttista faktaa vai näkökulma? Jos se on näkökulma, mitä hyötyä siitä on? Kun puhutaan mielipiteistä ja tavoista tehdä asioita, itselleni tärkein kysymys on: ”Miksi?” Tai käännettynä eri perspektiiviin: ”Mitä tai miten tästä on hyötyä ja kenelle?”

Monilla aloilla puhutaan eri koulukunnista, olenpa törmännyt siihen baarimestareidenkin keskuudessa. Välttäkää viimeiseen asti koulukunta-ajattelua. Miksi täytyy takertua yhteen tapaan tehdä asioita ja kieltää muut? Miksi ei voi vain arvioida kaikkia eri tapoja ja pyrkiä parhaansa mukaan selvittämään niiden hyvät ja huonot puolet ja tunnistamaan tilanteet, missä kunkin tavan hyödyt ovat ylivoimaisia? Eikö näin tulisi paljon paremmaksi siinä mitä tekee, kuin pitämällä härkäpäisesti kiinni yhdestä totuudesta? Usein ajatellaan myös, että jos on loistava jossain, ei voi olla hyvä jossain muussa. Klassisesti esim. baarimestari on baarin asiantuntija, hän ei voi olla vaikkapa viinien ja tarjoilun asiantuntija. Pötyä. Älkää rajoittako itseänne tällaisilla kategorisoinneilla. Pyrkikää olemaan parhaita kaikessa, mikä alaanne liittyy. Myynti ja markkinointi. Ihmistuntemus. Esiintymistaidot. Yleissivistys. Listaa voi jatkaa loputtomiin. Olen aina sanonut, että baarimestarin ammatti on mahdollisesti monipuolisin ja vaikein, mitä maailmasta löytyy. Juuri siksi  se on niin mielenkiintoinen!

Jos nämä asiat ovat teille jo itsestäänselvyyksiä, olette onnekkaita. Jos taas koette, että tämä katsantokanta on uusi ja mahdollisesti hyödyllinen, olette silloinkin onnekkaita. Näin se menee näissä oppimishommissa, aina voittaa. 🙂

Tsemppiä ja nähdään marraskuussa!

Cheers!

-Mikael

Vastaa