djaaaaaa – kaupallinen!?

1

Baarimesujen mallia 2014 toinen lähiopetusviikko alkoi euron kuvat silmissä – eihän se niin pitänyt alkanut, lukkarissa oli taas ihan jotain muuta. Virtaa päästä tiskin taakse tuntui olevan, joten sinne vain sitä purkamaan ja itseään toteuttamaan, ”peruskuntokaudella” kun ollaan, mutta ei päättömästi ravistelemaan vaan selkeää tehtävää (tilausta) toteuttamaan. Valmista pitkä ajassa kiinni oleva juomasekoitus, rajatuista ainesosista, joka on kaupallinen ja siten toteuttamiskelpoinen. Alun virnuilun jälkeen helppo tehtävä osoittautui vähintäänkin haasteelliseksi, viimeistään juomasekoituksen nimeä keksiessä.

2

Joskus se oma tila on ansaittava  

3

Milloin juomasekoitus on kaupallinen? 12 eri ainesosaa twistin kera ei liene sellainen kuin hyvin harvoissa miljöissä. Ja mikä annetaan juomalle nimeksi? Kyseessähän on tuote, joten onko sillä oma identiteetti, erottuuko se positiivisesti, vetoaako harmoninen helposti ääneen lausuttava nimi (äänneasu) tunteisiin, onko nimi oikeasti hauska (muidenkin kuin tiskin takana touhuavien mielestä), mitä nimi kuvastaa – mitä sen halutaan kuvastavan, suomeksi vai jollain muulla kielellä jne. Niinpä, ei todellakaan helppoa. Paljon helpompaa on luoda hyvänmakuinen ja näköinen, ehkä jopa tuoksuinen, juomasekoitus kuin keksiä sille hyvä nimi.

4

Tässä hyvin yksinkertainen ”mind map”, jonka lopputuloksena katkeransuloinen ”M@ndy”

5

…”Tekisitkö mulle sellasen sinisen juoman, jonka se kaveri teki, joka oli töissä maanantaina. Se tuli sellaseen lasiin, ei siihen!” – Onko sillä juomalla nimeä!?  

6

…”Minä tekisin, mutta kun meillä on niin huono valikoima. Minä tekisin, mutta kun meillä ei ole sitä. Ei näistä mitään saa!” – Eihän kukaan enää noin sano. Eihän!

Syke laski mukavasti ja lopputulemana läjä mainioita painokelpoisia kaupallisia juomasekoituksia. Jatkuu huomenna. Vieraaksi saapuu kovasti odotettu… 😉 Huomiseen!

 

Kuvat © Ari Manninen

 

Vastaa