chileläisten pauloissa

1.1

Jyväskylän ammattikorkeakoulun toisen vuosikurssin restonomiopiskelijat saivat vieraakseen Concha y Toro Finlandin edustajan Marko Timosen. Hän kertoi valmistuneensa itsekin Jyväskylästä restonomiksi ja toimineensa 10 vuotta alkoholin maahantuontialalla – nykyään siis Concha y Toro Finlandilla Key Account Managerina. Opiskelijoita kiinnostikin kovasti kun Marko kertoi työstään ja erityisesti ravintoloiden ja viiniagenttien välisistä yhteistyömahdollisuuksista.

1

Nämä yhteistyömahdollisuudethan eivät välttämättä näy käytännön työtä tekevän henkilön arjessa millään tavalla, varsinkaan ketjuravintoloissa, joissa sopimukset tehdään kaukana arkipäivän työtä tekevästä tarjoiluhenkilökunnasta. Uutta tietoa siis tuli ja ajatuksia heräsi. Toisaalta kuulimme myös yhteistyösopimuksien tekemisestä, myyntikampanjoista ja vaikkapa koulutuksista, joita alkoholin maahantuoja saattaa yhteistyökumppaninsa henkilökunnalle tarjota. Pitkäaikaiset asiakkuussuhteet ovatkin hyvän yhteistyön perusta.

2

Saimme lisäksi kovan tietopaketin Chilen viineistä ja keskustelimme niiden ylivoimasta kotimaamme markkinoilla. Alkossa myydyistä viineistähän noin joka neljäs valkoinen ja liki joka kolmas punainen on chileläinen. Ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin, niin tilanne on jo aivan toinen ja Systembolagetissa myydyimmät viinit tulevatkin punaisten osalta Etelä-Afrikasta, Italiasta ja Yhdysvalloista sekä valkoisten osalta Etelä-Afrikasta, Espanjasta, Saksasta ja Ranskasta. Suomessa suosituin viini niin punaisissa kuin valkoisissakin on chileläinen.

Tämän takia olikin hienoa päästä kuulemaan asiantuntijan näkemyksiä ja kokemuksia Chilen viinien erityispiirteistä ja erityisesti hänen ajatuksiaan chileläisten viinien myynnin ja markkinoinnin erityispiirteistä. Yksi näistä markkinoinnillisista erikoisuuksista on Casillero del Diablon vuodesta 2010 lähtien Mancester Unitedin kanssa tehty yhteistyö. Maailman kasvavimmat viinimarkkinat ovat Aasiassa ja koska myös Red Devilsinä tunnettu seura on siellä suosittu, on yhtälö selkeä.

3

Opiskelijoiden palautteen perusteella elinkeinoelämän edustajien vierailut ovat aina pidettyjä, ja aiheensa puolesta alkoholijuomiin liittyvät vierailijat ovat sieltä odotetuimmasta päästä. Hienoa oli kuulla tämän hetken trendeistä ja ilmiöistä sekä päästä maistamaan asiantuntijan johdolla seuraavat viinit: Casillero del Diablo Sauvignon Blanc 2013, Sunrise Chardonnay 2014, Marques Casa Concha Chardonnay 2012, Sunrise Carmenere 2013, Casillero del Diablo Cabernet Sauvignon 2013 sekä Marques Casa Concha Merlot 2012. Suosituimmiksi viineiksi maistelussa osoittautuivat tammessa kehittyneet Marques Casa Concha Chardonnay 2012 sekä Marques Casa Concha Merlot 2012. Tämä olikin mielenkiintoinen asia, sillä Timosen kokemusten mukaan se osoittaa kehittynyttä makua. Monet vähemmän viinejä nauttineet nimittäin valitsevat suosikikseen usein hedelmäisen ja helposti lähestyttävän tuotteen tammitynnyrissä kypsytetyn sijaan.

4

Kiitokset Markolle oivallisesta ja opettavaisesta vierailusta 🙂

 

Kuvat © Kimmo Aho, Viña Maipo

Vastaa