Äffä on Äffä

On asioita, jotka pysyvät ja joihin voi luottaa, mikä on enemmän kuin hienoa. Markku Raittinen ja Finlandia Vodka kuuluvat tähän super premium -kategoriaan. Ja Makehan saapui jälleen jakamaan osaamistaan ja näkemystään baarimesuille. Vierailevat tähdet ja kohtaamiset ovat viime aikoina olleet napapiirillä kortilla – täysin ymmärrettävästi ympärillä olevasta johtuen – joten kaiken synkkyyden keskellä Söörin vierailu oli todella odotettu valon pilkahdus. Jotain, jonka nämäkin sitoutuneet tyypit ovat ansainneet, vaikka tulevatkin jäämään historian lehdille ”korona -ryhmänä”, joka ei saanut ihan kaikkea mitä luvattiin. 2020 oli omaan alaan peilaten surkia vuosi, mutta ryhmä on edelleen loistava – mestariainesta. Kinttaat eivät ole tipahtaneet missään vaiheessa ja en voi kuin nöyrästi kiittää tyyppejä jaksamisesta sulkujen, lomautusten, opintojen venymisen ym. puristuksessa. En sano mitään alan arvostukseen liittyen, mutta nythän tuo taas tuli mitattua. Systeemi kyllä selkeästi näytti kippoloille & kuppiloille kaapin paikan, vaan olisihan se maailma surkia paikka ilman tyyppejä, jotka haluavat passata ja…

50+ on hyvä ikä…

Mutta milloin ja mihin katosi peruna? Montako erilaista vodkatyyppiä on olemassa? Miltä tuotteet ihan oikeasti maistuvat – vedellä leikattuna, mixerillä pidennettynä, eri lämpötiloissa jne. Tiedätkö, pitäisikö tietää? Mitä sinä maistat vs. asiakas maistaa – mikä myy ja miksi? Mikä tekee ohrasta laiskalle erinomaisen raaka-aineen? Millainen vodkavalikoima back baarin hyllyille? Jotain klassista, mutta montako erilaista? Sitrusta, mutta mikä sitrus ja miksi? Jotain eksoottista? Vilja vs. peruna? Jotain venäläistyylistä? Vodkat ovat aina olleet erilaisia ja edelleen ovat…

Same same, but different. Ööööööööööö – green notes 😉 Monennenko elefantin kohdalla alkaa tapahtua…

Komiaa…

Mitä on premium, mainstream, super premium – miten mittaat moista? Milloin muka isosta tuli huono? Käsi sydämellä – kaikki pieni käsityöläisyyskö on kaunista ja laadukasta!? Se tuotesijoittelu ja sen merkitys esim. omaan työhön peilaten? Kuinka ”kosiskella” kuluttajia?

Elijah Craig!!? Jotain oranssia? Vaahteratynnyreitä ja mehiläisvahaa? Mitä raskaampi lasi, oli sitten kyseessä tarjoiluastia tai pakkaus, sitä…

”Sokerin löytää kaikki, mutta minkälaista pöytää pitää purra, että löytää puunuotit?

Baarimestari – aatelinen ammatti. Saatko asiakkaan tulemaan takaisin? Oletko luottamusta herättävä? Huomaamaton, mutta tarvittaessa estradin tähti, ehkä jopa aavistuksen Elvis? Tasapainoilua?

And we have a winner…

Kiitos Markku, Finlandia Vodka ja Brown Forman Finland 🙂 Aina yhtä antoisaa ja laadukasta. Moni juttu suodattui ja siten kirkastui, mikä tekee myyntityöstä jälleen helpompaa, sujuvampaa, tuloksellisempaa jne. jne. – lisäosaamiselle on aina tarvetta ja kyllähän sitä taas noustaan. Myös ammatilliset verkostot saivat jälleen yhden oleellisen kontaktin, jolle voi tarvittaessa kilauttaa – vaalimisen arvoinen hyve nykyisessä kiivastempoisessa maailmassa, jossa henkilöt ja tahot tuppaavat katoamaan. Niin valtavan paljon ollaan vuosien varrella touhuttu kaikenmoista, että kuinka osaisin kiittää. Tuo viimeisen kuvan kuponkihan on järjestyksessään jo kahdestoista. Parina vuonna tainnut jäädä väliin näihin koulutuksiin liittyen, mutta näissä merkeissä since 2007. Puhunkin varmasti kaikkien Rovaniemellä baarimestarin ammattinimikkeen hommanneiden puolesta, kun totean, että nämä ovat niitä juttuja – kaikki tietävät mitä tarkoitan, varsinkin ne porukat, jotka aikanaan kokivat Lainion pikikset…

ps. Näistä tulevaisuuden tyypeistä sorvataan seuraavat mestarit…

Jatketaan !!

Kuvat © Ari Manninen