8720 henkilöä on käynyt tässä sivustossa

8720 henkilöä on käynyt tässä sivustossa

On aika heittäytyä kesäloman viettoon, mutta ennen sitä päivitys hankkeeseen ja yhteen sen elementtiin – tämä sivusto – liittyen. Missä mennään, mitä lukuvuoden aikana saatiin aikaiseksi? Seuraavassa konkreettisia tapahtumia, lukuja tilastonikkareille sekä ajatuksia maailmaa pyörittävästä sosiaalisesta mediasta ja siellä tapahtuvasta kilvanjuoksusta.

Hankkeesta

Moderni baari kansainvälisessä virtuaalimaailmassa oppimisympäristöjen kehittämis- ja monipuolistamishanke voi hyvin, itse asiassa paremmin kuin hyvin. Asetetut tavoitteet on pitkälti saavutettu ja tullaan saavuttamaan syyslukukauden 2012 aikana mm. kyvyt.fi ePortfoliopalveluun siirrettävän opetusmateriaalin myötä.

Hankkeelle on Opetushallituksen toimesta myönnetty jatkoaika aina 31.12.2012 saakka, sillä hanke tulee olemaan mukana valtakunnallisen ammatillisen koulutuksen parhaiden pedagogisten käytänteiden mallintamisessa, josta johtuen myönnetty jatkoaika takaa hankkeen mielekkään loppuun saattamisen tavoitteiden ja vaikuttavuuden edistämiseen liittyen.

Tuottaa omaa vai jakaa linkkejä ja lainata muita? Tämän ammatillisen sivuston funktio on ollut alusta lähtien oman (pedagogisen) materiaalin tuottaminen opetukselliseen tarkoitukseen: faktaa, ajatuksia, näkemyksiä, visioita jne. Onko siinä onnistuttu – mielestäni kyllä. Sivustosta on tullut arjen apuväline opetustyöhön, ainakin omalta osaltani, ja helposti tavoitettava ja lähestyttävä foorumi alan opiskelijoille sekä elinkeinolle.

Vilpittömät Kiitokseni teille kaikille elinkeinon yhteistyökumppaneille jotka lähditte avoimin mielin, ja sitouduitte, hankkeeseen mukaan – loppuraportissa Kiitos seisoo ja kaikki hankkeeseen liittyvä tehty näkee päivänvalon.

Sosiaalisesta mediasta

Sosiaalinen media vie aikaa. Jos joku kuvittelee, että esim. lukemisen arvoinen blogiteksti valokuvineen, oli se sitten puhtaasti raskaan ammatillinen tai kepeä alaa ”tökkivä” avautuminen, syntyy noin vaan: mielenkiintoinen otsikko, erilaiset valokuvat, näppärä teksti älykkäine ammatillisine sisältöineen… Varmasti helpompi vaihtoehto olisi ollut ”ammatillisen linkkisivuston” perustaminen, ja sitten vain jättää se päivittämättä.

Sosiaalinen media koukuttaa, niin hyvässä kuin pahassa. Valehtelisin jos väittäisin, että en aina silloin tällöin kirjoittaessani miettisi; minkä ihmeen takia ”tuhlaan” näin paljon aikaani, vaikka siitä maksetaankin. Valehtelisin jos väittäisin, että en seuraa blogitekstien lukijamäärien kehittymistä, ja olisi aina silloin tällöin jopa hieman pettynyt niihin, kun omasta mielestäni juuri tämä teksti on se teksti, eikä se taaskaan tavoittanut tuhansia ja tuhansia. Valehtelisin jos väittäisin, että ammatillisia blogeja jaksaa kirjoittaa viikosta toiseen vain ja ainoastaan rakkaudesta lajiin. En valehtele kun sanon, että kesäloma tulee juuri oikeaan aikaan ja voin hyvällä omalla tunnolla jättää sivuston hetkeksi. Jos vastaan tulee ”raportoimisen” arvoista, niin toki (pari tekstiä on jo muhinut tovin ja jonain päivänä toivottavasti saapuva kesä ne julkaisee), mutta lähdetään liikkeelle siitä, että Manninen on lomalla ja sivusto hiljenee, ei tosin vaikene.

Ihmiset eivät halua, että heille puhutaan, he haluavat keskustella – onko juuri näin? Onko edellä mainitusta ajatusmallista, joka on tätä päivää esim. Facebookin muodossa, johtuen ammatillinen www.sivusto tiettyjen asioiden suhteen tullut tiensä päähän? Kaikki me tiedämme mitä tapahtuu kun sivustosta tulee avoin ja kaikilla on mahdollisuus ”osallistua” keskusteluun nimimerkin takaa – lopputuloksena on hyvin pian kaikkea muuta kuin laadukas ammatillinen foorumi.

Ja sitten niitä lukuja ja muuta infoa – nice to know!?

Lähde: Google Analytics aikavälillä elokuu 2011 – 3.6.2012. Kuva alla (Lähde: Google Analytics) kertoo oleellisen: 8720 yksittäistä kävijää, reilu 39.000 sivun katselua jne. Itselle tärkein info on tuo nouseva käyrä joka tarkoittaa sivuston suosion kasvavan = enemmän lukijoita.

Käynneistä reilu 15.000 on suomalaisia, mikä kertoo sivuston kohderyhmästä ja luonteesta – tekstit ovat suomeksi kotimaisille tahoille. Englanninkielisten blogitekstien vähäisyys (puute) on selkeä epäkohta ja siltä osin odotukset olivat Raulin (ja muutenkin) suhteen paljon kovemmat. Toisaalta, pari hänen hyvin laadukasta ammatillista tekstiä eivät keränneet lukijoita – liian vaikeaa englanniksi?

Sivustolla on vieraillut väkeä 61:stä eri maasta ja suurin osa ulkomaisista ”lukijoista” on poistunut välittömästi kun tuo virtuaali-sana ei tarkoittanutkaan peliä – oma oletus. Eniten ulkomaisia vierailuja on Ranskasta, kiitos oppilaitoksemme kansainvälisten opiskelijavaihtojen ja yhteistyön Ranskan suuntaan, sekä Espanjasta, Ruotsista, Iso-Britanniasta, Saksasta, Australiasta, USA:sta, Chilestä (muuan Tomperi?) ja Latviasta. Suosituimmat kotimaiset paikkakunnat lukijoiden suhteen ovat Rovaniemi n. 5700 käyntikerralla ja Helsinki 5300 käyntikerralla. Seuraavina tulevat Tampere, Jyväskylä, Oulu ja Turku. Lukijoista 46% palaa sivustolle ja n. 6% on vieraillut sivustolla yli 100 kertaa (vajaa 500 lukijaa) = kanta-asiakkuus.

Selkeä huomio liittyen tekstien sisältöihin on, että kun kirjoitat kepeää ja sormella osoittelevaa, toisinaan pikkuilkeää, niin lukijoita riittää, mutta kun kirjoitat puhtaasti ammatillista, niin lukijamäärä tipahtaa selvästi – ammatillinen teksti lienee liian raskasta suurelle lukijakunnalle. Tässä yhteydessä onkin pakko kysyä ääneen: kuinka moni oikeasti lukee alusta loppuun esim. alan lehdissä julkaistavat, toisinaan loistavat, puhtaasti ammatilliset kirjoitukset jotka ovat asiaa alusta loppuun ja luonteeltaan siten raskaita.

Nykyisellään sivuston kaikki kirjoitukset keräävät kolminumeroisen lukijamäärän joka on vakiintunut 200 lukijan molemmin puolin – tekstejä muuten luetaan yllättävän (todella) pitkällä aikavälillä. Kautta aikain suosituimmat tekstit ovat: Baarimikko 2012 562 lukijaa (erinomaisesti onnistunut oppilaitoksen sisäinen markkinointi), Oma baari 510 lukijaa, Jackpot 466 lukijaa ja Viinan myynti, maailman helpoin työ!? 449 lukijaa. Alan ihmisiä muuten selkeästi (oikeasti) kiinnostaa juomatuotteen ympärillä tapahtuva kilpailutoiminta josta johtuen on yllättävää, että lukuisista maassamme tapahtuvista kilpailuista ja erityisesti niiden tuloksista, informoidaan niin heikosti alan sosiaalisessa mediassa – viiveellä ilmestyvän painetun sanan yksityisomaisuutta? Esimerkiksi XIV International Finalandia Vodka Cup Finals teksti keräsi hetkessä 400 lukijaa.

Suosituimmat lukupäivät näyttävät olevan tiistai ja keskiviikko, suosituimman yksittäisen päivän ollessa torstai 26.4.2012 jolloin sivustolla vieraili 260 kävijää. Kaikkiaan sivustolla on nyt 126 artikkelia.

Liikenteen lähteenä, kun puhutaan viittausliikenteestä joka on 50% kaikesta liikenteestä (suora liikenne 32% ja hakuliikenne 18%), tai sosiaalisesta lähteestä, on ylivoimaisesti suosituin Facebook (muita ei käytännössä ole) – niin se vain on. Ollaan naamakirjasta mitä mieltä tahansa, niin tietyissä jutuissa se on tehokas. Tätä sivustoa on Facebookissa ”peukuttanut” 79 henkilöä ja tuohon lukuun olen todella tyytyväinen, sillä se on syntynyt ilman mitään mainoskampanjoita. Tavoitteeksi asetettu 100 peukaloa ylöspäin lähestyy tuskastuttavan hitaasti, mutta varmasti 😉 Suosituin käytetty selain sivustoon liittyen on Mozilla Firefox ja suosituin mobiililaite Apple iPhone.

Näin. Jatketaan harvakseltaan lomakuukausien ajan ja taas täydellä höyryllä elokuussa koulujen alkaessa, niin hankkeen kuin blogien parissa.

Hyvää Kesää 🙂

Vastaa