Päivitetään hanke

Päivitetään hanke

Seuraavassa lyhyesti tämän hankkeen (Moderni baari kansainvälisessä virtuaalimaailmassa) ja siihen liittyvien eri elementtien kuulumisia – mitä on saatu aikaan, missä mennään, mitä on tulossa?

Hankkeen tarkoituksenahan on luoda tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen uudenlainen sosiaalinen tieto- ja oppimisympäristö joka on rakennettu majoitus- ja ravitsemisalan eri elementtien; lähinnä juomatuotteen, baarityöskentelyn ja kansainvälisyyden ympärille. Yksi hankkeen oppimisympäristöistä on tämä sosiaalisen webin sovellus, blogien ja valokuvien ympärille rakennettu sivusto.

Sosiaalisesta mediasta

En tässä rupea sen tarkemmin analysoimaan tuota nykyisin niin kovin hallitsematonta sähköisen viestinnän maailmaa, tyydyn vain toteamaan, että sosiaalinen media on taitolaji esim. sisältöjen suhteen.

Sosiaalinen media vie hurjasti aikaa, vaatii intohimoa ja on toisinaan suoranaista jaksamista. ”Ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön”, on joku fiksu joskus sanonut, ollen siinä täysin oikeassa – päivitä tai pakene 😉

Tämä sivusto

On löytänyt oman lukijakuntansa, siitä teille kaikille Kiitos – tilastoidut vierailut ja koko ajan kasvavat lukijamäärät motivoivat kummasti. Nykyisellään kaikki kirjoitukset muuten keräävät kolminumeroisen lukijamäärän, mihin ei voi kuin olla tyytyväinen. Kautta aikain suosituimmat kirjoitukset ovat olleet: ”Viinanmyynti, maailman helpoin työ!?” ja ”Mestariksi mestarin paikalle”. Molemmat kirjoitukset ovat keränneet noin 500 lukijaa – lukuja jotka tyydyttävät suuresti tuntien alan käyttäytymisen ja lukutottumukset.

Elämme vauhdikkaassa ja tiettyjen asioiden suhteen ”liian helpossa” yhteiskunnassa. Tällä sivustolla tuon väittämän on huomannut espanjalaisen ystävämme Raulin harvojen kirjoitusten suhteen: englanninkielellä ja ilman kuvia -> liian vaikeaa, ei kiinnosta. Harmi, sillä hänen kirjoituksista löytyy aina tietty ammatillinen siemen, varsin syvällinenkin ajatus tai visio, kun hetkeksi pysähtyy hieman miettimään – molemmat muuten seikkoja jotka varsin usein puuttuvat monen ulkomaisen huippumixologistin pinnallisista kirjoituksista, kirjoituksista joita toisinaan myös ääneen ylistetään.

Blogeihin liittyen vielä seuraava huomio. Kun kirjoitat puhtaasti ammatillista asiaa ja näkemystä, on se vähemmän kiinnostavaa (lukijamäärät tipahtavat, mutta toivottavasti kuitenkin tavoittavat aidosti alasta kiinnostuneet). Kun panostat viihteellisiin arvoihin, tuleekin sitä todella kiinnostavaa – kuinka yhdistää nuo elementit kerta toisensa jälkeen onnistuneesti? Puhtaasti ammatillisille sivustoillehan ei Suomessa taida olla sosiaalista tilausta.

Avoimuudesta

Moni on tiedustellut: miksi kirjoituksia ei pääse kommentoimaan? Vastaus on yksinkertainen: haluan välttää esim. F.B.S.K.:n yleisen keskustelupalstan kohtalon – asiattomuuksia, epäolennaisuuksia, roskapostia jne. Kaikille edellä mainituille toiminnan kehittämiseen tähtääville aihealueille ja työskentelyn elementeille on olemassa omat nimimerkin takana tapahtuvat fooruminsa, tämä sivusto ei ole yksi niistä.

Jos sinulla on jotain kerrottavaa jonka haluaisit jakaa muiden kanssa – ajatus, näkemys, visio, kokemus, elämys, tarina tai vaikka fakta, ja olet sen valmis julkaisemaan omalla nimelläsi, niin ota yhteyttä: ari.manninen@redu.fi

Yleistä hankkeesta

Hanke on aikataulussaan ja toisen asteen nuorten kanssa on jo syksyn ja alkutalven aikana toteutettu sen sisältöihin liittyviä tiettyjä elementtejä. Varsinaisen sisäänajon ja ”tulikokeen” hanke saa alkavan Baarimestarin erikoisammattitutkinnon myötä.

Hankkeen sisältöjä on rakennettu yhteistyössä elinkeinon, kuten myös opiskelijoiden, kanssa – työ jatkuu ja hyvältä näyttää. Keväällä 2012 (viimeistään syksyllä) ovat käytänteet eri muodoissaan myös muiden koulutusten järjestäjien saatavilla, sillä avoin tiedonjakohan on koko tämän hankkeen yksi johtavista ja kantavista ajatuksista.

Hankkeen pääyhteistyökumppanien joukkoon on liittynyt Interbrands. Myös Servaali ja Moët Hennessy Finland ovat olleet aktiivisesti mukana kehittämässä koulutusten sisältöjä – kaikki kolme täydentävät kivasti jo mukana olevia tahoja, joille tässä yhteydessä Kiitokset sitoutumisesta hankkeeseen.

Tilastoja

Muutama fakta. Sivustolla on tällä hetkellä 49 blogikirjoitusta ja 607 valokuvaa. Sivusto on tavoittanut yli 2000 henkilöä, ja mikä hienointa, yli puolet heistä palaa sivustolle. Aktiivisia käyttäjiä on vajaa 600 henkilöä, joista ”superaktiivisia” (= yli 200 vierailukertaa sivustolla) on reilu 150 käyttäjää.

Ylivoimaisesti eniten lukijoita löytyy Rovaniemeltä (oppilaitoksemme omat opiskelijat ovat löytäneet sivuston mikä onkin yksi hankkeen tavoitteista – kyseessähän on oppimisympäristö, arjen työväline) ja Helsingistä, paikkakunnat muuten etenevät rinta rinnan. Ulkomailta eniten ”lukijoita” löytyy Ranskasta (liittyy oppilaitoksemme kansainvälisiin opiskelijavaihtoihin ja -liikkuvuuksiin), jonka jälkeen tulevat Espanja ja Iso-Britannia. Kaikkiaan sivustolla on vieraillut 26 eri kansakuntaa, ja voin kuvitella, että suurin osa (kaikki?) heistä on ollut kovin pettyneitä kun kyseessä ei ollutkaan virtuaalinen alkoholiin liittyvä pelimaailma – näin on varmaan käynyt monen muunkin kohdalla, kielestä tai kansakunnasta riippumatta. Ymmärtävätköhän ihmiset virtuaali-sanan ainoastaan liikkuvana kuvana, ääninä, pelaamisena jne.?

Sivuston suosituimmat vierailupäivät näyttäisivät olevan sunnuntai ja maanantai, mikä sopii alamme luonteeseen. Suosituimmat liikenteen lähteet ovat sivuston oma osoite (virtuaalibaari.fi) sekä Facebook-linkit.

Näin – siinä pieni katsaus hankkeen arkeen, loppuraportti suuntaan jos toiseen aikanaan. Jatketaan ensi vuoden puolella Baarimestarin erikoisammattitutkinnon puitteissa ja käyttöön otettavan sähköisen työalustan (kyvyt.fi) myötä. Vuoden vaihteen jälkeen myös muokataan, pikkaisen tuunataan, tämän sivuston sisältöjä, mutta niistä myöhemmin. Tammikuu ja uusi vuosi muuten alkaa osaltani seuraavalla otsikolla: ”Teerenpeliä ja turvetta”.

Ari

 

 

Vastaa