Baarimesujen matka alkaa lähestyä loppuaan koulutuksen järjestäjän vinkkelistä – ammatillisestihan se on vasta alkanut. Toiseksi viimeisen ”paineviikon” (sellaiseksi se pikkasen muodostui) vieraiksi saapuivat Pietikäisen Mikko (Norex Selected Brands) ja aina Ranskasta asti Bruno Callewaert (Camus Wines & Spirits). Ohjelmassa kaikkien tietämä ja ”tuntema” klassinen väkevä alkoholi ja juomasekoitusten perusta konjakki. Luvassa myös paljon puhetta baarimestaruudesta. Aloitetaan kahden päivän koulutussessio Brunon osuudella, konjakilla. Lähes jokaisesta baaristahan se löytyy, kotona niitä piilotellaan juhlaa varten vaatekaappeihin ja kaikkialla sitä juodaan…
Mutta miksi se ei myy? Konjakilla menee jälleen kovaa – vuosi 2017 oli erinomainen – mutta ei Suomessa. Vuosikausia Suomi oli konjakin Top 10-markkina-alue, mutta ei enää. Eikö nykyinen tiskin takana touhuava ginisukupolvi osaa myydä konjakkia, vai onko konjakkisukupolvi vain yksinkertaisesti kadonnut siltä tiskin toiselta puolelta? Ettei se syy vain olisi tiskin paremmalla puolella – vaikeahan jotain on myydä jos et sitä tunne.
Come to the darker side…
USA, Kiina, Singapore jne. – onko konjakki paikallisten juoma vai vientituote? Kuinka paljon konjakin kokonaiskulutuksesta tulee Ranskasta? Afrikassako on konjakin tulevaisuus? VS, VSOP vai XO – jotain muuta? Mitä muuten tapahtuu 1. huhtikuuta 2018 XO-luokitteluun liittyen?
VS = 50%, VSOP = 39% ja muut = 11%…
Konjakki on mielikuvia…
Jo muinaiset tsaarit…
Kuinka rakentaa asiakkaalle se ”perfect Cognac moment”? Miksi sen pitäisi aina olla muka juhla – häät, merkkipäivä, ylennys, varpajaiset tai yleinen juhlapäivä, kun konjakin nauttiminen on sallittua, mutta tuolloinkin vain yhden mukillisen verran…
Jos kerta konjakkiteollisuus itse uskaltaa rallatella ja rikkoa rajoja, niin miksei sitten baarimestari omien pullojensa kanssa. Pallolasistako sitä edelleen pitää ”nauttia” – ei todellakaan!
Bruno and Camus Wines & Spirits – Merci Beaucoup 🙂 What a brilliant Cognac-training day. Worldwide classic one-of-a-kind product, that is everywhere, but do we really know it and most importantly, do we know how to use it? Now we know more and we have a clear vision how to use it in our working environment – how to create that perfect Cognac moment for our customers. Feeling the heritage, hearing the key selling points and especially making an own blend cleared so much – being a Masterblender for a moment for brilliant. Cognac is easier now. Hope you enjoyed your visit in Lapland and Rovaniemi. All the best and hope to meet you again Friend.
Näin. Bruno hyppäsi koneeseen ja lähti kohti Ranskaa ja kotia, Popo jäi. Jatkuu huomenna…
Kuvat © Ari Manninen