Se alkaa baarimesujen peruskuntokausi olla ohi. Pohjavalut ovat valmiit ja ei muuta kuin seinää pystyyn ja aikanaan katon tekoon ja lämmöt päälle. Sitä aina sanotaan, että istutaan joku päivä alas ja katsotaan – milloin? Tuo hetki on nyt, joten hypätään sinne kuuluisaan syvään päätyyn kunnon läiskähdyksen kera. Vieraaksi Nikkasen Jarkko (Edrington Finland) ja ennen Jarkkoa tiukkaa asiaa luvuista Liedeksen Annen (REDU) vetämänä. Tutkinto etenee ja porukka on huomannut, että baarimestarin at on loppupeleissä aika vaativa tutkinto, varsinkin jos otat hetkestä ja mahdollisuudesta kaiken irti…
Juomatuotteen parissa työskentelevät tykkäävät toisinaan (aika usein) höpötellä luvuista, muistakin kuin tilavuusprosenteista, mutta ymmärrätkö oikeasti niitä? Lauotko kovaan ääneen totuuksia ja näkemyksiä ilman sen kummempaa osaamista ja ymmärrystä? Luvuthan eivät valehtele, mutta osaatko tehdä niiden pohjalta oikeita päätöksiä, esim. hinnoitteluratkaisuja? Miksi varasto ei kierrä? Mikä on varaston arvo? Mitä se inventaari kertoo ja mitä on sisäinen laskentaoppi? Tiedätkö mitä myyt ja miksi? Kiitos Anne 🙂 Aina yhtä mielenkiintoista ja silmiä avaavaa. Hieno nähdä, kun nuo monille niin kirotut ja vaikeat luvut kerrotaan kansantajuisesti ja porukan kiinnostus niitä kohtaan, ja samalla omaa työtä, viriää. Kyseessähän on bisnes eikä…
Well, Hello Mr Nikkanen! Viskistä ja juomabisneksestä. Höylätäänkö maut pois vai? Se 30% on tärkeä luku, koska siellä on se jotain muuta. Riittääkö 3 vuoden dialogi? 10, 12, 15 ja 18 – klassisia ikämerkintöjä, jotka ovat olleet aina olemassa ja joita kuluttajat pystyvät käsittelemään. 1st fill, 2nd fill jne. – se tammi kuluu kypsytyksen aikana. Tynnyrin pinta-alan ja kypsyvän nesteen suhde – mitä pienempi tynnyri, sitä? Aktiivinen etiketti vai? Kumpi tekee viskistä autuaan – ikä vai tynnyri? Kypsytys vs. viimeistely? Jos meni överiksi, niin kuka saa fudut?
Ja miksi minulle ei koskaan ole tehty tällaisia juomasekoituksia, viskistä!!
Läpinäkyvyydestä ja etiketeistä – enemmän tietoa teille arvon baarimestarit, enemmän tietoa asiakkaille. Mitä enemmän dataa flindan etska antaa, sitä hienompaa tämä on, eikö? Tärkein pääoma mitä sinulla on, on tieto, jota asiakas tulee sinulta ostamaan. Fönärit ja kosteuskontrolli, savutonta vai savulla, maltaista makeutta vai? Kuka sitä savua kohti liikkuu, vain suomalaiset? Mitä on suomalaisuus – sinulle, teille? Mitä uhrataan kaupallisuuden alttarille ja miksi? Sinne vai pois…
Onko viski oman suosionsa uhri? Vieläkö viski on hyvin maskuliininen juttu? Se kiusausko makuprofiilin muutti? Onko olemassa viskiavaruus…
Paljonko se enkelten osuus on – USA? Intia? Eurooppa? 4-6%, 10%, 1-2%. Avattu viskipullo? Kolmas vuosi ja alkaa jo? Entäpä 6-10 vuotta avattuna ollut pullo? Siitä hinnoittelusta – matalampi hinta, että se saadaan auki ja sitten aikanaan, että se saadaan tyhjäksi…
Tuliko mörkö kainaloon, onko kaikki horsmat kyydissä? Onko vain yksi oikea tapa tarjoilla toffeeta – grillistä?
Kiitos Söör Nikkanen. Mitäpä tuosta jälleen voisi sanoa, muille kirjoittaa – tämä aukeaa vain olemalla läsnä. AYE!! 🙂 Aina yhtä viihdyttävää, aina paljon uutta, niin sitä kuuluisaa dataa kuin tulokulmaakin. Tätä se parhaimmillaan on se todellinen asiantuntijuus. Baarimestarin ammattinimikkeessä on tuo mestari-sana ja leffoissahan mestarit lentelevät seinien läpi. Tarvitseeko päästä seinän läpi? No ei, mutta enemmän pitää olla. TÄNKS !!
Joku kurvasi pihaan – jatkuu…
Kuvat © Ari Manninen Kuvissa porukan Jarkon teesien pohjalta ideoimaa uutta viskireseptiikkaa – kuka sanoi, että noin ei voi tehdä?