Päättävät ”vastuunkantajat” ja muut leimasimia omistavat tahot hoksaisivat ja myöntäisivät, että kyseenalaisten syyllistävien tavoitteiden asettaminen ja markkinoiminen tyyliin ”100 ja 1 päivää juomatta” tai panimoteollisuuden teippaamattomat jakeluautot eivät ole sellaista alkoholipolitiikkaa jolla saavutetaan yhtään mitään koskien vastuullista anniskelua ja alkoholin käyttöä – saatikka, että oltaisiin luomassa uutta (vastuullisempaa) alkoholikulttuuria joka olisi mitä?
Tasa-arvoisuuden ja vastuullisuuden nimissä Veikkauksen kaikki mainonta kiellettäisiin sillä pelaaminen on ihan varmasti yhtä huumaavaa ja ongelmallista kuin alkoholin nauttiminenkin. ”Nettiarvoilla voitetaan joka toinen sekunti” – vastuullista mielikuvamainontaa? Meni rahat – meni terveys.
Puolukasta tulisi vihdoinkin ”uusi” karpalo – ainakin jossain päin Suomea jossain baarissa.
Alan tekijöistä saataisiin kitkettyä muiden osoitteluun ja yleiseen valittamiseen sairastuttava virus – niistäkin anniskelupassin omaavista henkilöistä jotka eivät tunne vastuullista anniskelua, vaikka päivittäin anniskelevat. Yrittäjät jatkaisivat omaa taisteluaan, joka lienee valtiovallan toimesta jo tuomittu hävityksi, mutta mikä olikaan liikeideamme ja miksi?
Ravintolapäivä poistuisi kalenterista – sillä kun ei ole mitään tekemistä todellisen alan yrittäjyyden kanssa, vaikka se kuinka hauska ja laadukas ruokakarnevaali jossain päin Suomea onkin!?
Baaritiskien taakse tipahtaisi uusi sukupolvi, joka tajuaa, että pitää antaa ja olla enemmän kuin kopioidut omat infusionit ja tatuoitu sinne päin läppä.
Valvira ei päivittäisikään ”Alkoholiasiat ravintolassa”–ohjeistustaan tulevan ennätyslämpimän kesän aikana.
Markettien erikoisten oluiden hinnat jatkaisivat nousuaan ravintolahintojen tasolle, mutta pakkausten mukana – hintaan sisältyen – saisi kotiin elävän henkilön tarjoilemaan ”parasta ennen” päiväyksiensä kanssa painivia tuotteita. Mitä jos kaikki kansanedustajat haluaisivatkin ostaa oluensa yksinoikeudella suoraan tuottajilta!?
Ruokaravintolasta saisikin laadukkaan oluen ruokailun yhteydessä – jotain muuta kuin ”kuolleen lagerin” väärän panimon lasista.
Kaikki valtakunnan ravitsemusliikkeet sulkisivat ovensa ennalta määräämättömäksi ajaksi, jolloin kuluttajat huomaisivat kuinka tylsä maailma olisi ilman kuppiloita ja siellä pakertavia koulutettuja majoitus- ja ravitsemisalan tyyppejä.
Erilaiset akatemiat ja muut tahot alkaisivat vallata alan koulutuskenttää kun samoista asiakkaista kilpailevat viralliset koulutuksen järjestäjät ja tutkinnon kirjoitusoikeuden omaavat tahot eivät vieläkään kyenneet hedelmälliseen yhteistyöhön. Mitä jos koulutusta etsivät ja kaipaavat – ala yleensäkin – alkavat kokea jo mainittujen erilaisten akatemioiden ja pajojen antaman opin oleellisemmaksi osaamiseksi kuin virallisten tahojen lukujärjestykset? Päällystetyt koulutukselliset pääväylät katoaisivat ja Suomi täyttyisi epämääräisistä sinne tänne risteilevistä omista poluista, joista yhä useampi johtaisi maan rajojen ulkopuolelle.
Häistä tai hautajaisista huolimatta Alko Oy:n ”ulkomaiden myyntipisteet” jatkavatkin myyntiennätysten murskajaisiaan.
…Ja Suomi joi tänäkin vuonna vähemmän ja vastuullisemmin kotona – huijausta koko vastuullisuus-sana? Hyvää alkanutta työvuotta 😉