Berlin Bar Convent 2011

Merkittävä kaksipäiväinen alan ammattilaisille suunnattu baari-alan messutapahtuma jonne koko Eurooppa nykyisellään kokoontuu – voidaan puhua alan ihmisten ”kohtauspaikasta”. Tapahtuma oli jälleen onnistunut, vaikka samaan aikaan järjestetty London Cocktail Week hieman verotti kävijäkuntaa.  Seuraavassa messuraportti Finlandia Vodkan Global Brand Mixologistin, Pekka Pellisen silmin.

Berlin Bar Convent 2011

Tänäkin vuonna messut (Berlin Bar Convent 2011) olivat keränneet huippuluennoitsijoita, mielenkiintoisia tasting foorumeita ja alan suuret toimijat. Silmiinpistävä piirre messuilla oli, että yhdelläkään ständillä ei flöörattu, myös molekyylimixologiaan ei törmännyt missään – mitä muuten on kaupallinen molekyylimixologia? Sen sijaan messujen pääteema oli tietynlainen ”cocktailarkeologia” – ammattilaiset suorastaan janosivat historiaa; tarinoita ihmisten, tuotteiden ja juomasekoitusten takana. Selkeä suuntaus olikin syvällisen ammattitaidon arvostaminen.

Paljon tuunattiin klassikoita omilla raaka-aineilla ja pelattiin esim. sour- tai Manhattan-kategoriassa. Suosittuja ainesosia olivat erilaiset bitterit, joita messuilla oli myynnissä n. 40 erilaista – esim. Havana Club oli valmistanut omansa ja tuonut näytille. Messuilla myytiin myös juomasekoitusten valmistukseen liittyvää ”tavallisuudesta” poikkeavaa välineistöä: jääpiikkejä ja kampoja, erikoisempia sekoituslusikoita jne., runsaasti alan kirjallisuutta sekä harvinaisempia alkoholeja.

Speakeasy-teema oli messuilla vahvasti läsnä – tulee koko ajan yhä suositummaksi ja suositummaksi – ja messutiloista löytyikin Bacardin oma salakapakka jonne vain harvat löysivät, ja vielä harvemmat sinne ohjattiin. Mikä muuten on Speakeasy paikkojen yhteinen nimittäjä – laadukas juomatuote? Mainio alan kirjallinen teos aiheeseen liittyen: Kosmas, J., Dushan, Z. Speakeasy – Classic cocktails reimagined, from New York`s Employees Only bar. Ten speed press. 2010. Employees Only

Näkyvästi olivat esillä myös Food pairing ja erilaiset Flavour wheelit, joiden avulla etsittiin erilaisia omia tuotteita yhdistäviä raaka-aineita, joita käytettiin apuna tuotteiden markkinoinnissa. Edellä mainittuun liittyen messuilla törmäsi esim. sokeriruokoprässiin ja aitoon sokeriruokomehuun, erilaisiin yrttimehuihin, agave-nektariin, pekonivodkaan jne. – mitä uutta voisi tuoda vodkaan?

Tiki-kulttuuri – mitä on? Muutakin kuin rommia ja mehua? www.cheekytiki.com

Berliinin baarikulttuuri juuri nyt

Kaupunki on mielenkiintoisen omaperäinen ja elävä. Pienet drinkkibaarit ovat persoonallisesti sisustettuja ja niiden, sekä laadukkaiden hotellien (esim. Hotel Amano) lobby-baarien tiskien takaa löytyy runsaasti osaamista. Ilmapiiri on taiteellisen trendikäs ja avoin. Baareissa käytetään paljon omia raaka-aineita ja ainesosia esim. siirappia maapähkinästä, tehdään perusJuleppeja sekä niiden tuunauksia, niin Julepeista kuin klassikoista, yhdistellään esim. viskiä ja voita, luodaan Speakeasy tunnelmaa valaistuksen avulla tai vaikkapa jättämällä pulloista etiketit pois jne. Ruoka ei Berliinin baareissa nykyisellään näyttele merkittävää osaa – se ei ikään kuin kuulu liikeideaan.

Nähdään FinnBaarissa 🙂

 

Vastaa