FinnBar 2011

Varma alkavan talven merkki, ravintola- ja alkoholialan ammattilaisten juomatapahtuma FinnBar on jälleen nähty ja koettu, ”runsas ja monipuolinen ohjelma” hyödynnetty. Ammatillisesti messuilta ei käteen kamalasti jäänyt, joten ainakin omalta kohdalta messujen merkitys on alan ihmisten tapaaminen – tosin messujen tämän vuotisen kakofonisen musiikkimaailman (toistensa päälle soittavat tiskijukat ja ständien musiikki) johdosta ajatusten vaihto onnistui paremmin jossain muualla kuin varsinaisella messualueella. Messujen yleisilmeeseen liittyen pisti silmään muutaman ns. ison alan yrityksen ja muun toimijan loistaminen poissaolollaan. Jotenkin jäi myös sellainen kuva, että tämä on nähty jo aikaisemmin. Seuraavassa lyhyt – kauheasti ei ole kerrottavaa – messuraportti kameraan tarttuneen kera.

Organic (luonnonmukainen, luomu jne.) oli sana johon törmäsi useammalla ständillä pullon etikettejä tavaillessa – onko se enää uutta ja ihmeellistä, onko se sitä koskaan ollutkaan?

Helppoa, näyttävää ja vaivatonta kun sen osaa – ja orgaanista 🙂 Ammattilaisen työskentely on aina ilo silmälle.

Havana Clubin ständi ja osaamista Meksikosta.

Interbrands Wines & Spiritsin Oy:n laadukasta tuotevalikoimaa.

Maailman parasta ja parasta.

Messujen ehdoton kohokohta löytyi tämän verhon takaa; Speakeasy-salakapakka mallia Jameson – kapakoitsijoille Kiitokset. Kuvat kertovat.

Näkemys

Näin oli tänä vuonna. Kuten jo totesin, niin tapahtuma tarvitsee jotain uutta, enkä ole tämän mielipiteen kanssa yksin, ennen kuin se näivettyy kokonaan tiettyjen ammatillisten elementtien osalta – mitä se voisi olla?

Vaikka laadukkaita luentoja ja koulutustilaisuuksia jotka voitaisiin toteuttaa esim. varsinaisen messutapahtuman ulkopuolella yhteistyöyritysten tai ravintoloiden tiloissa – poissa nykyisen kaltaisesta hälinästä, erillään ständejä jumittavista ja eteenpäin syli täynnä ”näytteitä” puskevista tulevista ravintola-alan ammattilaisista. Kuinka paljon (mitä) esim. alan opiskelija, tuleva ammattilainen, saa irti messutapahtumasta?

Lisää näytteilleasettajia – mistä johtuu, että tietyt tahot eivät koe tapahtumaa niin tärkeäksi, että sinne tulisi osallistua? Yksi syy lienee, että messuilla ei tehtäne kauppaa niiden nykyisestä luonteesta johtuen. Kyseessä on kuitenkin alan ammattilaisille suunnattu tapahtuma, niin nykyisille kuin tuleville, joten…

Yksinkertaisesti enemmän; syyn lähteä ja tulla messuille, kokemaan ja oppimaan – eikö juuri tämä ole näiden messujen tarkoitus, kaupathan tehtiin jossain muualla!? Toimisiko tapahtuma esim. jonkin toisen ruokaan ja juomaan liittyvän isomman tapahtuman yhteydessä omana osastonaan? Onnistuneen ammattilaisten tapahtumanhan, ja nämähän ovat juuri ne messut, voi luoda kaupallisuuden ehdoilla muutenkin kuin muovimukeja ojentamalla puolin ja toisin!?

Kiitokset messujen järjestäjille – on hienoa, että tietyt tahot jaksavat. Kysymys kuuluukin; voisiko (pitäisikö) tämän tehdä toisin, ainakin tietyiltä osin?

 

Vastaa