Parhaimmillaan työelämälähtöinen elämyksellinen oppimisympäristö

Sitä se kilpailutoiminta on parhaimmillaan – työelämälähtöistä elämyksellisyyttä, olit sitten kilpailijan roolissa tai vaikka rakentamassa tapahtumaa muille. Se on myös ammatillista verkostoitumista, uuden oppimista, itsensä haastamista – mukavaa. Parhaimmillaan, kun se oikein järjestetään, se on jotain niin koukuttavaa, että sen haluaa kokea uudelleen. Jotain joka jättää sen tavoittelemisen arvoisen kuuluisan positiivisen muistijäljen. Voisiko joku drinkkikilpailu muka olla moinen? Kyllä voi. International Finlandia Vodka Cup Finals.

Lainion lumilinna ja 10th International Finlandia Vodka Cup Finals helmikuussa 2007

Mikä tekee Finlandia Vodka Cupista ja sen kansainvälisestä finaalista niin ainutlaatuisen? Ylistäviä adjektiiveja löytyisi monia, mutta yksi seikka on ylitse muiden. Itse olen saanut osallistua kansainvälisen finaalin järjestelyihin neljänä kertana (8th – ilman opiskelijoita, 10th, 11th, 12th ja 13th) yhdessä baarimestarin erikoisammattitutkinnon opiskelijoiden kanssa, ja joka kerta ”työkeikka” on ollut ainutlaatuinen kokemus joka ei unohdu koskaan – se kun antaa mahdollisuuden niin monen asian suhteen. Mahdollisuuden laajentaa omia ammatillisia verkostoja (kuulua joukkoon), nähdä ja kokea baarityöskentelyn moninaisuus kilpailun kansainvälisestä luonteesta johtuen, olla rakentamassa jotain erilaista ja siinä yhteydessä saada todennäköisesti ensimmäinen kosketus mm. barcateringiin. Päästä alan huippujen koulutettavaksi (oppia uutta) ja mikä hienointa, työskennellä heidän kanssaan tasavertaisena. Nämä ja moni muu juttu kuten tapahtuman ammatillinen avoimuus tekevät kyseisestä kilpailutapahtumasta ainutlaatuiseen omasta näkövinkkelistäni. Enkä vielä edes maininnut pedagogisia kuvioita kuten esim. ryhmäytymistä tai muuten vaan makeita Lapin juttuja kuten hiljaisuus, lumi, jää, sininen luonto…

Vähemmän on enemmän tälläkin saralla – rehelliset ja yksinkertaiset jutut yleensä ovat ne parhaimmat

Työn touhussa – esivalmisteluja ”Quick Mix”-koriin ja koristeiden valmisteluun liittyen ja aikanaan mm. prikkaamassa kilpailujuomia tuomaristolle

11th ja kilpailuareenana toiminut ”The Dome” Levin juurella – jos tällaiset näkymät eivät ole niitä Vau juttuja niin mitkä!?

Tämä on se juttu – aidosti tasavertaista tekemistä alan huippujen kanssa, porukkaan (Staff) kuulumista

”Ready, steady… SHAKE!”

Vastuuta kaikilla saroilla ja työskentelyä kansainvälisten huippujen kanssa – uuden oppimista, oman ammatillisuuden vahvistumista, ammatillisia verkostoja…

12th – ja täällä taas

Jonkun mielestä ehkä kliseistä, mutta nämä ovat niitä asioita jotka toimivat – juttuja joita Lappiin tullaan hakemaan. Moottorikelkkasafari muuten on aina se makein kokemus kun turisteja haastattelee.

13th ja Lapin ammattiopiston (nykyisin Lapin matkailuopisto) baarimestarin eat:n porukkaa sheikkaamassa uraansa

Kansainvälistä – kyllä! Oppiiko vierestä seuraamallakin – kyllä! Ryhmän ilmeet sen kertovat: rankkaa, mutta niin antoisaa – baarimestarit mallia 2010

Summasummarum

Ei kaikkien tarvitse kilpailla. Ihan yhtä tärkeää on, että löytyy myös henkilöitä jotka haluavat toteuttaa itseään tällä saralla taustajoukoissa kilpailutapahtumia luoden ja toteuttaen. Jos kilpailutoiminta kiinnostaa, niin ehdottomasti kannattaa käydä kokeilemassa kun (jos) reseptisi läpäisee karsinnan. – Kuinkahan monta kertaa sitä jaksaa yrittää ja odottaa sitä henkilökohtaista yhteydenottoa? ”Tulisi joskus edes jotain infoa, vaikka miksi en läpäissyt, mikä oli pielessä, ovatkohan ne edes kokeilleet sitä…!?” Kokemuksen jälkeen tiedät kyllä onko se sinun juttusi. Oma huomioni on, sivusta seuranneena, että enemmistöllä se jää tuohon yhteen kertaan, tai ainakin nuupahtaa parin kerran jälkeen. Toki on myös niitä jotka jäävät koukkuun ja kipinä roihahtaa, mutta harvemmin. Miksi kynnys kilpailemiseen liittyen tuntuu olevan niin korkea? Mikä tappaa innostuksen? Miksi kokemus on niin monesti hapan? Miksi kilpaileminen ja niissä pärjääminen tuntuu toisinaan olevan juuri se juttu jolla oma ammatillinen osaaminen (todellinen?) näytetään – ainoa tapa päästä alan piireihin?

Kuvat: Finlandia Vodka Worldwide Ltd., Ville Salonen, Pekka Pallari ja Ari Manninen

Vastaa