Ja syvenee vain

Ei päässyt Martin baarimesu-porukkaa karkuun, sillä Kespro messuilla Rovaniemen Lappi Areenalla tarjoutui mahdollisuus osallistua Edrington Finlandin järjestämään tuotekoulukseen ja samalla syventää aamupäivällä viskistä opittua. Mutta hei! eikö ne tastingit ole kaikki samanlaisia. Yhteen kun on joskus osallistunut, niin kaikki on nähty ja koettu.

Edessä oli kuusi eri viskiä joihin tutustuttiin aistivaraisesti. Ideana oli sijoittaa tuotteet, jotka olivat tiedossa, ominaispiirrekartalle omien aistihavaintojen perusteella, ja aikanaan verrata tulosta huippuammattilaisten näkemysiin. Hauska tapa toteuttaa tasting – juuri sopivan haastava, vaikeakin.

Maistaminen on haistamista – tuoksuttelua ja tuoksuja

Ja tyylejä ja tapoja – koulukuntia – on monenlaisia. Joku lähestyy varovasti nuuhkien ja nenäänsä varjellen, kun taas joku toinen syöksyy rohkeasti päin voimakkain imaisuin.

Oma näkemys kirjataan kartalle – mihin kyseinen tuote sijoittuu?

Helppoa? Ylhäällä oleva kartta on oma suoritus ja pientä hakemista on ollut, tosin tykkään piirtämisestä. Osa tuotteista löytyi helposti, mutta… Joukossa oli täysosumia, vieressä lähellä, siellä päin ja yksi hutikin (kyllä se varmaan hudiksi voidaan laskea), joka tosin perustuu näkemys eroihin jotka voi perustella faktalla, että meillä kaikilla on niin erilainen nenä ja suu 😉

Lähde mukaan tastingiin

”Ääää, emmä. Ne on kaikki samanlaisia, ei niistä oikein saa mitään irti. Mä tunnen ne tuotteet, mä oon ollu niin monessa.” – Siinä on yksi varsin yleinen näkökulma meidän alalta, ja väärä sellainen. Aina niissä tastingeissä oppii uutta, vaikka sitten muilta osallistujilta jotka yleensä ovat uusia tuttavuuksia. Ja vaikka tuotteet olisivatkin tuttuja (ovatko oikeasti?), niin jo olemassa oleva tietämys ja osaaminen vahvistuvat, ja aika usein myös muuttuvat tai korjaantuvat. Kaikki edellä mainittu lienee sitä ammatillista kehittymistä joka auttaa niiden myyntiargumenttien työstämisessä – myyjiähän me olimme.

Pointti

Ja viskeihin liittyen pitää vielä kerran heittää ääneen se asia jonka me kaikki jo tiesimme. Tämän alkoholiryhmän kuluttajat yleensä myös harrastavat tuotteita, ja toisinaan tykkäävät haastaa henkilöstöä aiheen tiimoilta, joten kyllähän huutoon pitäisi osata vastata menettämättä omaa ammatillista statusta ja asiantuntijuutta – jo ihan sen vuoksi, että puhumme samasta asiasta.

And everybody sings: ”Let`s go R…”

Kiitos Martin – Thank you for your support. Kiitos Veli Edrington Finlandilta – taas opittiin.

Ja sitten tutustumaan messustandeihin ja rakentamaan ammatillisia verkostoja, erityisesti Pohjoisen toimijoihin liittyen – hakemaan nimille kasvot.

…Jos mietitte kuka juntti tuolla taustalla on kummitellut karmeissa, niin aikanaan paikallinen lätkätähti Rovaniemen Kiekon riveissä – taitaa potkia nykyään Tapparassa, joka oli joskus Terästä. Let the game… 😉

Vastaa