Mikko, Mestari, mixologisti – sama kaveri!?

Mikko, Mestari, mixologisti – sama kaveri!?

Täysilaidallinen tilattiin – täysilaidallinen saatiin. Vieraiksi Lappiin saapuivat Sir Michael Belfrage (Brand Manager, Pernod Ricard Finland) ja Mösjöö Timo Siitonen (Yrittäjä, A21) jotka eivät säästelleet itseään eivätkä kuulijoitaan.

Olen aina sanonut, että kun päätäsi särkee koulupäivän jälkeen tiedon tulvasta johtuen, on se ollut onnistunut – nyt kopsahti omaan nilkkaan, sillä päätä särki, mutta Iso Kiitos siitä Söörit. Olipa mahtavaa olla taas koulunpenkillä ja huomata oma ”rajoittuneisuus ja osaamattomuus” tiettyjen asioiden suhteen – miten tässä näin on muka käynyt. Seuraavassa on päivän saldoa muistiinpanoihin tukeutuen.

Alkuhässäkän, matkalaukku jäänyt Helsinkiin (syy yllä – opittiinko jotain) ja päivän agenda uusiksi, jälkeen päästiin vauhtiin joka ei meinannut pysähtyä.

”Rakasta työtäsi – se ei saa olla duunia duunin takia”

Lontoosta

”Lontoo on edelleen se paikka jossa syntyy juttuja. Miksi? Kyllä se varmaan on se monikulttuurisuus. Siellä ruvettiin vuonna -99 tekemään tuoreista hedelmistä ja yrteistä pitkiä drinkkejä. Alkuun se oli elämäntapa josta tuli magee ammatillinen juttu, ammatti.”

Mikä tekee Mestarin?

”Palvele, opi käsittelemään ja lukemaan ihmisiä. Tuotetietouden pitää olla lähtökohtaisesti parempi kuin kenelläkään muulla – omistat ison kuplan. Omaa globaalia näkemystä ja ole muistettava persoona, ehkä jopa ikimuistettava. Omista paikka olematta Jumala.”

Meillä on huippupalvelu ja laadukas tuote – meillä käynti on elämys. Oho, voitko (osaatko) avata tuota liikeideaa?

Elämyksistä

”Olet tervetullut. Sinut huomioidaan, palvellaan. Jokin pieni juttu, tarina, joka antaa lisäarvoa kokemukselle. Aito asiakkaan kohtaaminen on elämys.” Kuinka toivottaa asiakas lämpimästi tervetulleeksi? ”Pitäisi tulla hävyttömän hyvä olo. Moderni baarityöskentely ja tarjoilu ovat houstaamista.”

Mitä on elämysbisnes baarissa sillä tuote ei ole se juttu. Ihmisethän maksavat elämyksistä. Miten elämyksiä tehdään? Mitä on huippupalvelu? – ”Kuka tahansa osaa tehdä cocktailin!”

Gin – ne todellakin ovat erilaisia, erityisesti pidennettyinä

”En muuten jäänyt Lappiin mitään velkaa” 😉

”Luonto ja luonnollisuus maistuvat aina lasissa. Miksi suomalainen ei juo cocktaileja? Johtuuko se vääristyneestä mielikuvasta, että cocktail on aina ällömakea juoma?”

Moderni cocktail

”Makujen kombinaatiot ovat lähtökohta. Alkoholi valitaan sen mukaan mikä on esim. lähtökohtamaku, makua tuetaan alkoholilla. Lopputulos voi olla sama kuin klassisessa cocktailissa, mutta sinne mennään eri polkua. Alkoholi ei ole kuningas kun puhutaan modernista cocktailista.”

”Luo makumaisemia. Miltä maisema maistuu? Hyödynnä suomalaisuutta: puhtautta, luonnonmukaisuutta, marjoja, eksotikkaa… – tyrni, kaarnikka, mesimarja, lakka jne. Katso asioita keskiön ulkopuolelta – keskiöstä kun ei näe ympärillä olevaa”.

”Mielellään nestemäinen elämys lasissa. Molekyylimixologia!!!????? Tarinoita. Se on tarinalähtöinen. Luo mielikuvia ja myy niillä – Mind is open.”

Hunajaa, agaavesiirappia ja steviaa olkaa hyvä à la Mr Belfrage – ”Seikkailija ja voittaja, laadukkaan juomakulttuurin edistäjä”

Stevia – megaihmetrendikäs supermakeuttaja vailla vertaa 😉 ja taatusti ennennäkemättömällä tavalla

Yrittäjältä yrittäjälle, ja molempiahan yhdisti sama numero – mitä on yrittäminen juomabisneksessä, ei ainakaan helppoa.  

Suomalaisesta baariscenestä

Onko suomalaisen baariscenen ongelma kulttuurillinen? Johtuuko esim. kuppikuntaisuus, avoimuuden puute ja jakamisen taitamattomuus kulttuuriperimästämme? – ”Onko se tosiaan minulta pois? Jaa ja vie eteenpäin jos ammattitaito ja näkemys riittävät.”

”Suomi on numeromaa jossa tykätään mitata kaikkea, mutta mitataanko oikeita asioita? Onko suomalainen juomakulttuuri lapsen kengissä? Miksi alkoholi on aina negatiivinen asia? Juo vähemmän, mutta laadukkaammin. On siinä haastetta, jos asiakas ajattelee kuinka paljon saan tällä rahalla. Kunnioita alkoholia sillä se maksaa palkkasi.”

”Baarissa tarvitaan vain kolme bitteriä: Angostura Bitters, jokin sitrusbitteri (appelsiini) ja Peychaud`s  Bitters. Loput on hifistelyä. Bitterit on kuten suola ruoassa – lisämauste – mutta milloin sitä on liikaa? Sitovat ja täydentävät makumaailmoja. Käyttö lisääntyy koko ajan.”

Here we go – Carbonated cocktails eli hiilihapotettuja cocktaileja. Perlini-system, olkaa hyvä. Mielenkiintoinen ja vaarallinen kapistus sillä juomasta tulee tällä vempaimella yksinkertaisesti liian hyvä!?

 ”Ja sitten ravistetaan”

Samaan aikaan toisaalla – Old schoolia

Baarityöskentelystä

”Ei tehdä juomia itselle tai muille baarimestareille. Tulee ajatella kuluttajalähtöisesti.”

Mixologisti

”Tarkoittaa mitä? On ammattinimikkeenä yhtä tyhjän kanssa!”

Trendeistä

Uudet makeuttajat, infusionit joilla saadaan syvyyttä cocktaileihin, Savoury cocktails – kasvikset ja vihannekset, tuoreus lasissa, erilaiset tee-laadut, Prohibition-style ja erilaiset tarjoiluastiat, klassiset cocktailit, median merkitys ja alkoholibrändien vaikutus, erilaiset sekoitukset, yksinkertaisuus, eksoottisuus… – ”Seuraa käyttäytymiskulttuurien muutoksia. Trendit muuttuvat maailmalla jatkuvasti.”

Aged cocktails – hifistelyä!?

Hifistelystä

Tämä termihän on perinteisesti liitetty viiniin ja viinijuojiin. Yhä useammin sen kuitenkin kuulee puhuttaessa varsinaisesta baarityöskentelystä ja cocktaileista. Miksi näin? Onko syynä lisääntynyt osaaminen ja tietämys, vai ymmärtämys erottaa oleellinen ”hifistelystä”?

Millainen on balanssissa oleva cocktail – pystytkö maistamaan? Milloin juoman maku on kapea ja lyhyt?

Ste ste ste steviaaa – Aaaargh! Liikaa!!? Ensimmäinen erä takana – ei mennyt kuten leffassa. 2nd round – to be continued 😉

Vastaa