virtuaalibaari Kiittää ja hiljenee

”Tervetuloa hotelli-, ravintola- ja catering-alan oppimisympäristöjä kehittävän ja uudistavan Moderni baari kansainvälisessä virtuaalimaailmassa-hankkeen web-sivulle” – noin se alkoi elokuussa 2011, nihkeästi, mutta varmasti. Nyt, kaksisataakaksikymmentäseitsemän (227) postausta ja lukemattomia työtunteja myöhemmin, on aika lopettaa tämän foorumin osalta. Hanke ja avoin alan koulutuksen läpinäkyväksi tekeminen on tehtävänsä tehnyt ja tavoitteensa saavuttanut – olen enemmän kuin tyytyväinen. Sivusto hiljenee, mutta työ jatkuu, ja ihan varmasti Manninenkin vielä joku päivä jälleen avautuu, mutta täysin uudessa osoitteessa ja ehkä jopa uudistuneena!? Ennen kuin suljetaan tämä case, niin kerran vielä (vaikka taidan jo toistaakin itseäni) ja lempiaiheestani – suomalaisesta baarityöskentelystä.

Moderni baarityöskentely?

Mitä on moderni suomalainen baarityöskentely – mitä sen pitäisi olla? Onko oma baarityöskentelymme muutoksen edessä, vai onko se kenties muuttunut jo?

Parhaimmillaan se on kaikki modernin Baarimestarin ominaisuudet (joskus jopa) samassa persoonassa. Tuolloin se on energistä, nopeaa, tehokasta, joustavaa, tuottavaa, iloista, elämyksellistä, helppoa, persoonallista, osaavaa ja opastavaa… Ammattiylpeää toimintaa joka saa aikaiseksi hyvän fiiliksen molemmin puolin baaritiskiä.

Turhan usein se kuitenkin on asiakkaan kohtelua palvelemisen sijaan, kiirettä, puolivillaista tekemistä, näennäistä osaamista, ylimielisyyttä ja monia muita ei ammattimaisia elementtejä. Mistä moinen johtuu – suoranaisesta ammattitaidottomuudestako? Ammattitaidottomuudestako johtuu, että omaa työtä ei pystytä organisoimaan mikä näkyy ulospäin kiireenä ja kireänä käytöksenä. Ammattitaidottomuudestako johtuu, että asiakkaille ei pystytä tarjoamaan vaihtoehtoja, niitä kuuluisia positiivisen muistijäljen jättäviä elämyksiä, kaikessa yksinkertaisuudessaan hyvää mieltä. Eikö hauskat jutut, itsevarma käytös ja sinne päin touhuaminen riitäkään – vieläkö meillä on vallalla ”baarimikkous” jonka eräs alan kouluttaja avasi seuraavasti: ”2000-luvulla korostunut koulukunta, alalla pyörähtävä, ei ammattiylpeä vaan ylpeä pipopäinen kaveri, joka ei tiedä teoriasta saati tuotteista juuri mitään, mutta on verrattain hyvin verkostoitunut, seuraa ympäröivää maailmaa hyvin laajalta kantilta jne.”.

Miksi suomalainen baarityöskentely on niin kovin kärsimätöntä (onko?) ja aina tasaisin väliajoin vain omaan napaansa tuijottavaa suljetun piirin touhuamista? Johtuuko se juuri tuosta edellä mainitusta baarimikkoudesta, vai kenties (liian) korkeatasoisesta yleisestä osaamisesta joka toisinaan ilmenee ylimielisyytenä, asiakkaiden vähättelynä ja pätemisenä – suoranaisena ylivertaisuutena ja asiakaspalvelullisena osaamattomuutena. Onko modernin baarityöskentelyn päämääränä pelkkä huomionhakuisuus ja näyttävyys? Onko alan osaajilla rima liian korkealla? Onko perusajatus unohtunut – mitä on asiakaspalvelu, kenelle tätä tehdään ja miksi? Kuka antaisi vastauksen – työnantaja, baarimikko joka on vain piipahtamassa alalla vai kaiken osaava ja kaiken kaikesta tietävä taikurimainen juomansekoittaja ja liemien keittäjä.

”Tutkinnon suorittaja palvelee asiakkaita yrityksen palvelukulttuurin mukaisesti ja myy tuotteita aktiivisesti” (Baarimestarin erikoisammattitutkinto 2005, 8). Palvelusta on kautta aikain kirjoitettu lukemattomia kuolemattomia lauseita ja teoksia, joten lienee turhaa yrittää näillä eväillä pureutua termiin sen syvällisemmin. Muistutetaan kuitenkin, mitä palvelu voi olla, mitä sen tulisi olla. Se on vuorovaikutustaitoja ja sosiaalista halukkuutta. Se on ongelmien ratkaisemista, asioiden ja suoritusten helppoutta sekä aidon tekemisen vaivattomuutta ja sujuvuutta. Se on niitä kuuluisia elämyksiä (mitä ne nyt sitten olivatkaan) ja mahdollisuuksia. Se on asennetta, kykyä ja aitoa halua tyydyttää asiakkaan tarpeet. Nykyisin se on myös entistä suuremmissa määrin myymistä (todellista tuloksen tekemistä?), ja ihan liian usein hyvän palvelun kustannuksella.

Kiitos

Elinkeinon yhteistyökumppanit jotka ennakkoluulottomasti lähditte hankkeeseen mukaan ja olette olleet – ja olette – kehittämässä alan koulutusten sisältöjä. Jatketaan samalla sapluunalla uusien ideoiden kera.

Lapin matkailuopiston Baarimestarin erikoisammattitutkinnon 2012 tyypit ja Toripuistikon toisen asteen nuoret jotka olette antaneet tälle sivustolle kasvot.

Te kaikki jotka olette tälle sivustolle kirjoittaneet – ja samalla rohkeasti allekirjoittaneet oman näkemyksenne.

Teille kaikille jotka olette sivustoa seuranneet.

Tämä oli Amerikkaa 😉
Arska

Vastaa