miten niin ”miksi?”

miten niin ”miksi?”

Sekä kirjoituksissani että valmennuksissani puhun jopa väsymykseen asti kysymyksestä ”miksi?”. Olen avannut tuota kysymystä aiemmin muutaman esimerkin avulla, mutta nyt ajattelin avata täysin ja totaalisesti kaiken mitä kysymykseen ”miksi?” liittyy ja miksi se on mielestäni kaikkein tärkein kysymys minkä tahansa tekemisen taustalla. Jokainen toki tajuaa selittämättäkin, että on tärkeää pystyä kertomaan syyt tekemisilleen, mutta asiaan liittyy niin paljon muutakin, että päätin oikein kirjoittaa kokonaisen blogin aiheesta.

Jos lähdetään liikkeelle aivan alusta, niin mikähän mahtaa olla se sana, jota pieni ihmisen alku kaikkein eniten käyttää yrittäessään ymmärtää ympäröivää maailmaa ja halutessaan päästä perille jostain tuntemattomasta ilmiöstä? Selvähän se. Se sana on: ”Miksi?”

Tämä yksi kysymys on siis jo lapsuudesta lähtien kaikkein tärkein ja kaiken oppimisen ja ymmärryksen perusta. Jos tähän kysymykseen ei jossain tapauksessa löydy hyväksyttävää tai järkeen käyvää vastausta (usein jankkaamme ja toistamme sitä, kunnes sellainen löytyy…) asetamme asian tai ilmiön mielessämme tiettyyn lokeroon. Se lokero voi tilanteesta riippuen olla nimetty sanoilla: ”merkityksetön”, ”käsittämätön”, ”epäuskottava” tai ”pelottava”. Tämä toiminto säilyy alitajunnassamme läpi elämän.

Joidenkin omituisten aikuiseksi kasvamiseen liittyvien mekanismien kautta suurin osa ihmisistä kuitenkin päätyy tilanteeseen, jossa ei enää osaa antaa itselleen tyydyttävää vastausta, kun kysytään:”Miksi teet sitä työtä mitä teet?”. Onko ihme, että ihminen ei voi hyvin, jos tekee ainakin kolmasosan kaikesta ajastaan jotain, minkä on alitajuisesti asettanut johonkin aiemmin mainituista lokeroista? Olisi elintärkeää meille jokaiselle löytää se ikioma vastaus kysymykseen:”Miksi?”.

Tästä oivalluksesta on kirjoittanut loistavan teoksen brittiläinen Simon Sinek. Kirjan nimi on ”Start With Why” ja suosittelen sitä vahvasti ihan kaikille. Yksi kirjan oivalluksista on niin voimakas ja tärkeä, että avaan sen tässä ja nyt. Kyseessä on ”Motivaation kultainen ympyrä” (”The Golden Circle of human motivation”)

why

Tämän kaavion idea piilee siinä, että suurin osa ihmisistä ja yrityksistä lähestyy tekemisiään tämän ympyrän ulkopuolelta sisään päin. Suurimmalle osalle on selvää mitä on tekemässä ja miten, mutta kovinkaan moni ei ole todella miettinyt miksi. Kun puhutaan yrityksistä, tuotteista ja varsinkin palveluista, niin ihmiset, siis asiakkaat eivät tee ostopäätöstä saadessaan vastauksen kysymykseen ”mitä?” tai ”miten?”. Useimmiten ne ovat itsestäänselvyyksiä. Ihmiset tekevät ostopäätöksen vasta saatuaan vastauksen kysymykseen ”miksi?”.

Lisäksi on mielenkiintoista huomata, että eri suunnista lähestyttäessä nuo kysymykset saavat erilaiset merkitykset. Ne ikäänkuin viittaavat eri asioihin ulkoa sisäänpäin kuin sisältä ulospäin. Otetaan yksinkertainen esimerkki:

”Mitä teet?” ”Drinkkiä”

”Miten?” ”Ravistamalla”

Miksi? ”Koska niin se sekoittuu paremmin ja siitä tulee kylmempi”

tai toiseen suuntaan:

”Miksi teet drinkkiä?” ”Koska haluan että vieraani ovat tyytyväisiä ja itsellä on kivempaa”

”Miten?” ”Pitämällä huolen, että teen jotain poikkeuksellista ja elämyksellistä, mikä ylittää asiakkaani odotukset”

”Mitä?” ”Innovatiivisen, omaperäisen ja vieraalleni sopivan drinkin, jonka valmistan ja tarjoilen niin, että vieraallani on hauskaa ja hän viihtyy.”

Tästä syystä tulisi aina aloittaa kysymällä itseltään ”miksi?” ja vasta tyydyttävän vastauksen kautta edetä selvittämään ”miten?” ja ”mitä?”

Viimeisenä, muttei vähäisimpänä tämä: Vastaus kysymykseen ”miksi?” ei koskaan saa olla raha. Kun etsii tuohon kysymykseen vastauksen, jolla on joku todellinen merkitys ja joka tekee itselle hyvän olon, tulee raha sen seurauksena aivan itsestään. Ja sitä tulee PALJON enemmän, kuin pyrkimällä suoraan tekemään rahaa.

Cheers!

-Mikael

Vastaa