alkoholista lihakset – hiilidioksidista henki

alkoholista lihakset – hiilidioksidista henki

1

Taas mennään ”omien” kanssa. Baarimestarit jälleen tietopuolisella lähiopetusjaksolla ja vierailevana tähtenä Aniko Lehtinen Sinebrychoffilta. Hengästyttävän koulutuspäivän aiheina mm. oluen kuluttajaprofiilit ja oluttrendit, myynti ja esillelaitto, oluen tarjoilu, olut ja ruoka, oluen laatu ja hygienia… – ”Oletko hyvä kaikissa juomatuoteryhmissä? Pitäisi olla.”

Oluen ystävänä olen kateellinen kun ajattelen nykyistä baarimesuporukkaa. Panimomestareiden taidonnäytteisiin liittyen olivat tietämyksensä ja näkemyksensä käyneet jo jakamassa Nina Laitilalta ja Mikko Servaalilta. Nyt kylään saapui vielä oluen ja ruoan yhdistämisen lähettiläs Aniko Sinebrychoffilta. Toisaalta, kateuteeni ei ole mitään syytä, sillä koko ajanhan ole itsekin ollut koulunpenkillä – ja totisesti, tänään (taas) opittiin.

3

4

5

Asiakas tulee ostamaan – mistä asiakas maksaa? Mikä on sinun motivaatiosi myymiseen? Mitä ravintolalta vaaditaan? Maku kehittyy ja vaatimustaso nousee, oletko valmis? Tiedän tuotteista = osaan myydä niitä?

76% asiakkaista astelee suoraan baaritiskille n. 14 sekunnissa – kaikkialla Euroopassa – pois lukien ranskalaiset (totta), jotka morjenstavat ystävänsä ja matka(aika) päätöksentekoväylää pitkin ulko-ovelta baaritiskille venähtää. Tiskillä sinulla on kokonaista 10 sekuntia lisää aikaa vakuuttaa asiakas – toivottavasti matkan varrella ollut myyntipistemateriaali (myynninedistämismateriaali) oli kunnossa. Entäpä iskulausekuvauksesi? Olethan valmistautunut vieraan puolesta tunnista aina kahteen tuntiin kestävään vierailuun?

Mitä köyhempi oli talo, sitä laimeampi oli olut. Mitä ammattitaidottomampi henkilöstö, sitä..!? Eihän tulevaisuuden menestyskonsepti voi (taas) olla seuraavanlainen: ”yksi jäbä” + viikonloppuhana sekä Alkon hinnaston kanssa kasvanut asiakas? Iso tuoppi, pullo-olut, pullo-olut A – voisiko se olla enemmän?  Kuka muuten on oluen peruskuluttaja? Koko Suomen kansako?

…Juodaanko olutta tulevaisuudessa vain sosiaalisessa mediassa?

Ja pakko sanoa jälleen kerran ääneen, kun aihe on niin rakas ja minulla on siihen mahdollisuus. Oikea tarjoilu on oleellinen osa olutkulttuuria, jota meillä kuulemma on, mutta miksi se ei vieläkään aina onnistu – paranee tosin koko ajan. Puhtaus, lämpötila, lasi, päiväys, vaahto, hymy…

…Käytännön matematiikkaa parhaimmillaan: 2 x til-% + 1 = ? 😉

6

Kumpi oli ensin – olut vai juusto?

Kevyelle kevyttä, makealle makeata (karvasta), happamalle hapanta, runsaalle runsasta, voimakkaalle voimakasta, rasvaiselle hapokasta tai karvasta… Törmäätkö sinä juomaan valitessasi ruokaa, ja jos törmäät niin löydätkö sen? Nyt kun olut on ”keksitty uudestaan” ja siitä on tullut salonkikelpoinen, niin ei muuta kuin ruoan kanssa, hienommassakin paikassa.

7

Mitkä ovat trendit?

Sitrusmaiset humalat, erilaiset oluet erilaisissa kulutustilanteissa, IPA-oluet, oluesta tietäminen, yhä enemmän makua ja haastetta kaipaavat kuluttajat, olut ja ruoka (miksi olutta ei ole nostettu viinin tasolle!!?), jaettavat ruoka-annokset, Aasialainen ruoka ja olut, bistrot, meksikolainen ruoka ja olut, katukeittiöt ja olut, olutravintolat, jenkkiruoka ja olut, olohuonemaiset paikat, palvelun laatu (taso) nousussa, design- ja teemaravintolat (mikä on ravintolan idea ja fiilis), olutbrändit…

8

”Maltaasta runko, humalasta selkärankaa, alkoholista lihakset ja hiilidioksidilla henkeä. Aromeilla persoonallisuutta.”

Ja kalat todellakin uivat veden alla 😉 KIITOS!

.

Kuvat © Ari Manninen

Vastaa