kotona on hyvä olla

1

Maison – The Ultimate Bartender Program – by Pernod Ricard jatkui viikolla kahden moduulin merkeissä. Sanaksenahon Henna saapui ja parkkeerasi vähintäänkin näyttävästi. Ohjelmassa oli keskiviikkona Tequila ja tänään woda (oma valinta) tai voda. Pakko on muuten jälleen kommentoida Maison-koulutusohjelmaa, itsekin nyt neljä moduulia suorittaneena – jäin ns. koukkuun. Kyseessä on niin taiten rakennettu paketti, että jokaisen juomatuotteen kanssa työskentelevän soisi saavan mahdollisuuden suorittaa se. Pedagogiset, sanan käyttö tuonee katu-uskottavuutta, ratkaisut, joista voisi esimerkkinä mainita vaikka olennaiseen keskittyvät laadukkaat videopätkät, on rakennettu enemmän kuin koukuttavasti. Opiskelu on rytmitetty ymmärtämisen ja onnistumisten kautta (”omavalvonnan”) luonteeltaan mielekkääksi. Kun vielä koulutuksen rakenne ja iPadin käyttö tulevat tutuiksi parin ensimmäisen moduulin jälkeen, ammatillisen englanninkielen muuttuessa rutiiniksi, on se siinä. Niin kateellinen. Tämän jälkeen on ihan turha tulla vähään aikaan höpöttelemään digitaalisista oppimisympäristöistä – ”been there, done that”.  Mutta jo riittää ylistäminen. Lähdetään Altos Surin ja Vallesin maisemiin, pukeudutaan agaaveen ja lipaissaan Jukkapalmua.

4

Hijuelos Amigos – automatica, vähintäänki semi

Meksiko. 32 osavaltiota, joista 5 Tequilan tuotantoalueita. 145 tislaamoa, joista 134 Jaliscon alueella. Hedelmällisyyttä & taikavoimia. Vaatteiksi ja talojen katoiksi, lehdistä neuloja. 1873 ja Amerikkaan, lower class beverage, 1950-luvun leffojen ”Tex Willerit”,  3 vuotta -> 3 viikkoa -> 6 vuotta, 30 tuntia vai 9 tuntia, 1959 ja CNIT, tahona, 1964 – 70%, 1970 – 51%, 1974, 1977, 35ABV – 38ABV – 40ABV (EU) vai 43ABV (US), maksimissaan 59 vuorokautta… 2015 ja 100% Agave Reposado. Viedään nykyisin yli sataan maahan, mutta milloin kauan odotettu maailmanvalloitus oikein toteutuu. Suomessa tuskin koskaan, sillä peli lienee menetetty, kiitos huonojen Tequiloiden, joita vuosien saatossa on naamat irvessä ja vedet silmissä vedetty tiskillä suolan ja sitruunan kera – ja Kanarian Saarten tuliais-Tequiloista en sano mitään. Kuinka saada suomalainen kuluttaja luottamaan Tequilaan? Voisiko olla jotain muuta kuin jo mainittu irvistyskulttuuri tai pakastemansikoista pyöräytetty mansikka-Margarita, joka tarjoillaan kahdessa lasissa 😉

5 6.1 6.2

6

7.1

7 9 10

Mitä äijä horisee 😉

11

12

Käpsy is back 🙂

13

Votka vai vodka?

3000eaa ja parfyymia kukista, 800eaa ja riisi, 1000eaa ja Akropolis, Arnaud de Villeneuve, Italialaiset Venäjälle, Saksa – Puola – Venäjä – Suomi ja Ruotsi, PROOF ja POKS, Katariina Suuri, Kustaa III ja Eva de la Gardie perunoineen, Stein & Coffey, rectifieee rectifieeeee and rectifieeeeee, 1818, L.O. Smith ja Tax Free, 1858 ja maailamn ensimmäinen viina-agentti, Dmitry Mendeleyev, 1914, 1919-1932, 1927 ja Wyborowa, Waldorf Astoria, Moscow Mule ja Martini vodkasta, James Bond, 1970(71), 1979, 1990-luku ja 2015 – What`s next for vodka?

14 15

Maailman juoduin väkevä alkoholi – kulutus kaksisataa (200) pulloa sekunnissa

16 17

Berlin Bar Convent 2014

Vielä kerran – mikä on nyt trendikästä, mikä tulee olemaan se juttu. Löytynee näistä: gini, irlantilaiset viskit ja irlantilaisuus, japanilaisuus esim. tarjoilutapojen suhteen, vintage-kipot & kupit, ananas, savory cocktails, paikallisuus, hand crafted, gourmet junk food, säilykepurkit & pussit, mitä hulluimmat maustetut mixerit, low alcohol cocktails, cocktail-bitterit, koristeet kukista… Ja mikä on out? Se on se… 😉

Kiitos Henna, niin omasta kuin muidenkin puolesta. Hengästyttävät ja hauskat pari päivää takana – jatketaan huhtikuussa 🙂

Kuva8

 

Kuvat © Ari Manninen

Vastaa