ilman intohimoa ei ole mitään

1 (880x1280)

Kun nyt sitten vauhtiin oli päästy ja ammatillisesta boxista ulos tultu, niin jatketaan. Mikael Karttunen (Altia Akatemia) ja tuttu pyramidi piirtyi fläppitaululle. Pyramidi joka koostuu neljästä osasta, joista yhden voi poistaa eikä kukaan jää sitä kaipaamaan. Tuotteet, baarimestari, ympäristö ja asiakas – minkä noista voi poistaa ja maailmassa kaikki hyvin? Oikein. Baarimestaria ei kukaan kaipaa – pelottavaa? Kyllä ja ei. Miten niin pelottavaa? Maailmassahan on vain hyviä baarimestareita, ainakin jos heiltä itseltään kysytään. Mikä olikaan baarimestarin tehtävä? Kysy itseltäsi myös mitä baarimestarin tulee olla? Millainen se hyvä baarimestari, jollaiseksi kaikki itsensä luokittelevat, oikeasti on?

2 (1280x806)

3 (1280x888)

4

Kuinka monta sekuntia sinulla on aikaa luoda ammattimainen mielikuva ja vakuuttaa asiakas?

5

6 (1280x725)

Kuinka pitää oma ajatusmaailma, niin ammatti kuin siviili, freesinä? Miksi elämystä ei synny – ja elämys tarkoittaa mitä? Miksi asiakas odotti ihan jotain muuta? Miksi asiakkaiden odotukset ovat niiiiiin järjettömän korkealla – ovatko? Näin. Olin jo ”varoittanut” porukkaa, että tänään mennään syvälle ja ammatillinen päänsärky on enemmän kuin todennäköinen tulema ja…

7

8 (1280x853)

Välinpitämättömyydestä

Kohtaatko asiakkaana täydellistä välinpitämättömyyttä – miten se edes voi olla mahdollista? Ketä pitää osoittaa sormella? Suomalainen suorittamiseen keskittyvä kulttuuriko, jossa arvostetaan teknistä osaamista ylitse kaiken muun, on syypää?

Asenteesta

Aika raskasta on jos pitää pakottaa itsensä siihen, että tänään lähtee ja huikean tekohymyn kera. Eikö muka riitä? Eikö me muka olla tekemässä vaan ihmisille jotain?

Lisää asenteesta

”Vitsi, että tää on siistii, vitsikö mä haluun tehdä tätä!” Onko? Haluatko todella?

Baarimestariudesta

Poikkeuksellinen lahko poikkeuksellisen yhteisön sisällä jakaantuen omiin kouukuntiinsa – miten tässä näin taas kävi? Kuulutko sinä siihen koulukuntaan, joka on niin paljon parempi kuin muut?

Sosiaalisesta mediasta – en malttanut 😉

Someko poisti (”tappoi”) ihmisten pakonomaisen tarpeen seurustella = syyn lähteä ravintolaan.

Ympäristöstä

Myynnin apuvälineet ovat täysin turhia, niillä ei ole mitään merkitystä. ”Kun tämä meidän liikeidea on tällainen. Ei ne oikein sovi meille.” – HÄ? TÄ!!?

Arki

Saako työnteko olla hauskaa? Missä menee hauskuuden ja pelleilyn raja – tunnistatko? Voitko muuttaa omaa arkeasi – miten niin muka et voi, pitäisikö tehdä jotain?

Hinnoittelusta

Mitä on oikea hinnoittelu, miten hinnoitellaan oikein? Mitä hinta viestii?

9 (1280x837)

Nämä on niitä hetkiä

10

Matkan varrella hämärtynyt?

11 12 (1280x903)

12.1 (1280x877)

13 (1280x853)

14 (1280x853)

Asiakas

Kuinka helpottaa asiakkaan ostopäätöstä – olemalla positiivisen ärsyttävä!? Missä menee raja, että asiat muuttuvat liian vaikeiksi tavalliselle kuluttajalle? Kiinnostaako asiakasta todella baarimestarin ammatillinen henkselien paukuttelu?

15 (1280x811)

16 (1280x867)

17 (1280x822) 18 19 (1280x853)

Kiitos Sööri ja Altia Akatemia. Paljon odotettiin ja jälleen kerran saatiin niin paljon enemmän. En tiedä mikä siinä on, mutta aina se vaan uppoaa ja tästä se lähtee tämäkin tutkinto kiihdyttämään vauhtiaan. Ehkä se on se kun huippuammattilainen päästää ns. iholle ja kohtelee vertaisenaan jakaen osaamisensa ja näkemyksensä – teitä on muitakin, mutta ei turhan montaa. Ehkä se on se aitous, joka tuntuu ihan liian usein meidän alalla olevan hukassa. Ehkä se vaan on sitä jotain 😉 Tänks!

…Ja baarimestarin tehtävä oli?

20Kuvat © Arska & Peetu

Vastaa