premiumia

premiumia

Aika pistää baarimestareiden, Class of 2024, alkaneet opinnot pakettiin ennen loppuvuoden hulinoita – taas ihmetellään ja touhutaan, jalostutaan. Kasassa mukavan aito, virkeä ja läsnä oleva ryhmä – 12 naista ja 2 miestä. Leviltä Rovaniemelle, Kajaanin kautta Tampereelle. Opinnot alkoivat osalla jo keväällä lyhyen orientointijakson merkeissä, mutta koko porukan voimalla lokakuussa. Ja kuten aina, ensimmäisenä vierailevana tähtenä paikalle saapui luottopakkien luottopakki Markku Raittinen, Coca-Cola HBC ja Finlandia Vodka. Siitä se jälleen lähti…

Mikä on sinun tarinasi – näinhän se aina alkaa. Ja tarinat todellakin ovat erilaiset. Se mihin kaikkien näiden vuosien varrella on törmännyt ja joka jaksaa edelleen hämmästyttää ja toisinaan sapettaakin, on seikka, että tyyppien opiskeluiden aloittamista toisinaan vähätellään kollegoiden toimesta. Tuleeko susta nyt muka joku xxxxx baarimestari ja jatkossa kaikki on sitten hifistelyä ja nysväämistä jne. jne. No, jätänpä moiset ”ammatilliset näkemykset” omaan arvoonsa, mutta nostan kuitenkin framille tämän edelleen olemassa olevan kivikautisen tulokulman. Ilmiö on matkan varrella vähentynyt merkittävästi, mutta yhä olemassa. Onko se sinulta pois, jos joku toinen haluaa enemmän? Työvuosien lukumääräkö muka on tärkein seikka, kun arvotetaan henkilöitä ja heidän osaamistaan?

Ja perusjutuista lähdettiin. Tiskille tulee asiakas, joka tuntee alkoholin tuotteena, mutta mitä on esim. vodka? Osaatko avata? Tunnetko alkoholit ja tuotteet, käyttäähän kyllä osaat, mutta riittääkö se? Same same, but different…

Onko vodkakin näin paljon?  Tyyliä vai laatua, haluatko itseltäsi enemmän? Myytkö mielikuvia, vääriä sellaisia?  Mikä on maailman yleisin Brand Call – HÄ?  Mitä se ”jotain hyvää” on? Voisiko se olla enemmän ja parempaa? Mikä baarimestareiden kausi tulee seuraavaksi ja milloin se alkaa – olisiko jo aika, aletaanko maalaamaan? Hei, ei olla vain osaavia, mutta myös innostuneita…

Minä baarimestarina – main stream, premium vai super premium? Onko asiakas valmis maksamaan ja meneekö kaikki muka läpi, kun muistaa sanoa rustiikki ja craft?

Tässä kuvassa ei valmisteta alkoholia vaan käsitellään jo verotettua alkoholia opetustarkoituksessa – nyt tiedämme mitä tislaaminen on ja osaamme sen kansantajuisesti avata asiakkaalle. Jokaisessa etiketissähän tuo ”tislaaminen” nykyään mainitaan ja ennemmin tai myöhemmin pääset termin asiakkaille avaamaan…

Kiitos Make – niin vierailusta, ystävyydestäsi kuin mentoroinnista ja opiskelijoiden vertaisina kohtelusta. Onneksi tietyt asiat pysyvät ja niiden varaan on aina helppo rakentaa. Monesko kerta tämä muuten oli? Kyllä me se 20 vierailua saadaan puhki 😉

Alkosta päivää!! ”Alkon tehtävä on myydä alkoholia vastuullisesti sekä palvella asiakkaita ja suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa mahdollisimman hyvin. Yli 11 000 tuotteen valikoimamme tuo koko maailman asiakkaan saataville.” (Lähde: Alko). Näin. Mitä on Alko vuonna 2024 ja miten se toimii? Miten baarimestarin urapolku toisinaan menee – jos maahantuoja ei nappaa, niin Alkoon, sinne erilaiseen kauppaan töihin? Paikalla Joni & Aino Rovaniemen Alkosta, ja kohta tiedämme. Ja vastauksia näkemysten kera todellakin saatiin. Pakkausten ympäristövaikutukset ja näkyvä hinnoittelu aukenivat, suomalaisen viininjuojan profiili selkeni. Ihmisetkö harrastavat hyllyjen välissä ja edelleen haluavat omistaa esim. jonkin tietyn pullotteen? Miten ulkomainen matkailija näkyy myymälöissä? Näkyykö paikallisuus ja pitääkö sen näkyä – esillepano, teemat, sesongit? Miksi tarjota aina sitä ilmiselvää? Pakko se on myös uskoa, että nuoremmille kuluttajille Alko on nykyään kauppa siinä missä muutkin. Kiitos Joni & Aino, Aino & Joni. Nyt tiedämme, miten tuo erilainen kauppa toimii.

Jos on Raittinen yksi tämän tutkinnon – edelleenkään kyseessä ei ole kurssi – peruskivistä, niin sitä on myös Frimanin Hannu ja hänen vuorovaikutuskoulutuksensa. Hannu, tänään on sinun päiväsi, ole hyvä.

Suomalaiset rakastavat viikonloppuja – oletko valmis? Miksi asiakkaasta tuntuu, että olet ollut tiskin takana (täällä) ikuisesti? Mitä asiakas näkee, enemmän kuin haluaisit näyttää? Minkälaisella energialla käyt ja pystytkö (haluatko) asettumaan statuksellisesti asiakkaan kanssa samalle tasolle? Katsekontakti on tärkeä, mutta miten se henkinen kontakti? Oletko olemassa asiakasta varten juuri sillä ja tällä hetkellä – kyseessä on tähtihetki molemmin puolin tiskiä? Onko tämä minun aikani arvoista? Minkälainen ihminen sen ammatillisen minän takana oikein on? Ensin pitää ymmärtää, ennen kuin päätät, hyväksytkö jonkun vai et. Miksi ihmiset toimivat, kuten toimivat? Onko täydellinen, riidaton ja terve työyhteisö vain haavekuva, unelma, jota ei edes ole olemassa. Riittääkö, että pitää huolta vain omasta työhyvinvoinnista? Näytteletkö vai koetko tiskin takana työpisteelläsi? Baarimestari – persoonaton automaatti? Et sinä oikeasti pysty olemaan ystävällinen, jos sinulla ei ole ystävällinen olo. Samaa mieltä, eri mieltä vai hyvää mieltä?

Ja kuten aina, osa kerkesi jo livahtaa…

Kiitos Hannu. Upposi ja moni asia aukeaa sitten viiveellä pienen mutustelun jälkeen. Mainiota, mainiota ja mainiota. Niin, tätä sen on ja niin paljon enemmän ja muutakin, kuin se cocktail ja 1000 hassua juomasekoitusta. Kuten totesit; ihmiset viihtyvät niiden ihmisten kanssa, joilla on hyvät vuorovaikutustaidot. Viihdyttiin!!

Siinäpä sitä. Ja kaiken tuon ohessa on pyöritelty mm. valmistustekniikoita ja tarjoilulämpötiloja, tutustuttu asioihin aistinvaraisesti, avattu omaa liikeideaa ja laatua (meillä ja teillä) sekä hyvää palvelua. Verrattu tavanomaista ja erinomaista, kokemusta ja elämystä, pyöritelty aktiivista myyntityötä, mietitty omaa roolia jne. ym. Hyvää vauhtia edetään ja viesti ryhmän työpaikkaohjaajien taholta on selkeä: draivi on kova.  Valmiita ollaan kesäksi 2025. Mitähän uutta vuonna 2025 – Masterclass of Bartending in English at The Finnish Arctic Circle?

Hyvää alkanutta sesonkia ja aikanaan Joulua ja Uutta vuotta. Jatketaan läpinäkyvästi jälleen tammikuussa, kun flygari roudaa sivistykseen jäbän betoniskutsista. Isketään numeroiden ja eurojen kimppuun, ruvetaan kasaamaan myyntikampanjoita keväthangille, tullaan tutuksi maahantuojan arjen kanssa, ja ehkä väsätään se cocktail…

Ps. Kysyin joissain vaiheessa porukoilta, että miksi lähdit opiskelemaan. Tässä muuan vastaus. ”Haluan karistaa iänikuisen mututuntuman ja muuttaa sen uudeksi innoksi alaa kohtaan.” Ja toinen: ”Jotta saan työkaluja ja taitoa kehittää työpaikkani palvelun tasoa sekä tuoda uusia näkemyksiä ja ideoita kasvavaan liiketoimintaan.” Ja vielä yksi: ”Pitkään miettinyt koulutukseen hakemista ja nyt aika oli kypsä. Suurin syy hakemiseen oli uuden oppiminen ja halu kehittää itseä ja omaa ammattitaitoa sekä päästä haastamaan itseä.”  Ja tämä: ”Jo vuosia takana alalla ja tuntui, että työ alkaa olla lähinnä suorittamista vuorosta toiseen. Olin risteyksessä, onko alalla tarjota jotain uutta ja niin innostavaa, että jaksaa panostaa vielä baarihommiin vai lähteekö etsimään itseään muualta”.

 

Kuvat © Ari Manninen